Sydkraft Bredband och Orange Sverige i samarbete

Report this content

SYDKRAFT BREDBAND OCH ORANGE SVERIGE I SAMARBETE Malmö, 20 december, 2001 - Sydkraft Bredband och Orange Sverige AB har tecknat ett ramavtal avseende uthyrning av antennplatser i befintliga master samt på Sydkrafts byggnader för Orange UMTS-utbyggnad i södra Sverige. Redan i början på nästa år kommer arbetet att påbörjas. "Ramavtalet är betydelsefullt då det både minskar vår infrastrukturkostnad samt minimerar antalet nya master. Reduceringen av master är till gagn för miljön", säger Jerry Huxtable, vice VD på Orange Sverige AB. Sydkraft Bredband har flera attraktiva platser i södra Sverige med existerande master och byggnader som ligger i linje med planerna för Orange Sverige. Avtalet försvagar inte Orange strävan att dela platser med operatörerna för att ytterligare minimera antalet master samt sänka kostnaderna för infrastrukturen. Orange kommer att täcka minst 8,860,000 människor i Sverige med sitt nätverk i slutet av 2003, och kommer att använda egen radioinfrastruktur för att driva minst 30 procent av nätverket. För ytterligare information, vänligen kontakta: Jerry Huxtable, vice VD, Orange Sverige AB Tel: 040-631 70 00 jerry.huxtable@orange.se Anette Gregow, Presschef, Orange Sverige AB Tel: 0733-53 72 07 anette.gregow@orange.se Om Orange Orange är ett av världens mest avancerade och snabbast växande företag inom trådlös kommunikation. Med mer än 37 miljoner kunder är Orange Europas näst största mobiloperatör. Orange bygger nu nätverk för den tredje generationens mobiltelefoni (UMTS) bl a i Sverige. Orange Sverige AB ägs av Orange SA, NTL och Schibsted. Mer information finns på www.orange.se eller www.orange.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/20/20011220BIT00120/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/20/20011220BIT00120/bit0002.pdf