3M väljer Unified Communication i molnet

3M har valt Orange Business Services globala molnbaserade UC-lösning som blev lanserad i dag. Lösningen omfattar 20 000 medarbetare i 25 länder som samarbetar globalt.

Pressmeddelande 2013-04-23: Orange Business Services har precis offentliggjort ett avtal med 3M om den nya globala Business Together as a Service-lösningen. 3M:s 20 000 medarbetare på 75 kontor i 25 länder i Europa, Mellanöstern och Afrika gynnas av den molnbaserade, globala UC-lösningen. Syftet är att stärka samarbetet och kreativiteten i den globala organisationen och samtidigt öka produktiviteten.

Implementeringen kommer att göras stegvis från kontor till kontor. De första 16 000 användarna kommer att omfattas i slutet av 2014 och resten under de kommande tre åren. 3M planerar att utöka lösningen till Sydostasien och Latinamerika.

Med verksamhet i mer än 70 länder, är 3M ett globalt innovationsföretag som producerar tusentals uppfinningsrika produkter. 3M är ledande inom många marknader från healthcare och motorvägssäkerhet till kontorsprodukter och häftämnen.

Business Together as a Service är en svit av on-demand-UC-lösningar som kompletterar de globala WAN och telefonitjänster som Orange Business Services redan levererar till 3M i 60 länder. I Europa levererar Orange även mobila tjänster till 3M.

-Med Business Together as a Service får 3M en flexibel, innovativ och framtidssäker UC-lösning. Denna molnbaserade lösning är enkel att driftsätta och hantera på global nivå. Kostnaderna minimeras eftersom det inte finns någon initial investering och den ger oss den nödvändiga skalbarheten så att vi kan anpassa våra IT-tjänster till affärsbehoven på en marknad som präglas av snabba ekonomiska förändringar. På bakgrund av vårt nuvarande samarbete är vi övertygade om att Orange Business Services kan hjälpa 3M nå vårt mål om globalt, kreativt samarbete, säger Ernie Park, CIO på 3M.

Business Together as a Service kommer att göra det lättare för de fem affärsområdena i 3M att samarbeta i en gemensam lösning som integrerar en mängd verktyg, inklusive telefoni, unified messaging, instant messaging med presence, audio-och webbkonferenser, callcenter-tjänster och video. För att möta 3M:s krav, har Orange Business Services integrerat IBM:s Sametime Instant messaging, presence och telefoni samt IBM Lotus Notes och voicemail i lösningen.

Via en självbetjänings-webbportal tilldelas medarbetarna i 3M en av fem standardiserade användarprofiler. Användarprofilerna tilldelas på bakgrund av medarbetarnas särskilda behov. Finansieringsmodellen, som bygger på "pay-as-you-grow" innebär att varje affärsdivision faktureras på månadsbas för de profiler som har använts. Divisionerna kan i webbportalen också enkelt skala upp och ner profilerna i takt med organisationens behov.

Orange är det viktigaste varumärket i France Telecom-gruppen, en av världens ledande telekomoperatörer. Orange har 131 miljoner kunder inom Internet, tv och mobila tjänster i de flesta länder där gruppen är verksam. France Telecom hade 2009 en omsättning på 44,8 miljarder euro (22,1 miljarder euro under första halvåret 2010). Vid utgången av juni 2010 var den totala kundbasen på 182 miljoner kunder i 32 länder. Av dessa var 123,1 miljoner mobilkunder och 13,2 miljoner var bredbandskunder (ADSL) i hela världen. Orange är den tredje största mobiloperatören och den tredje största leverantören av bredbandstjänster i Europa och Orange Business Services är en av världens ledande telekommunikationsleverantörer till multinationella företag.Med projektet ”conquest 2015” adresserar Orange sina medarbetare, kunder, aktieägare och det omgivande samhället med konkreta handlingsplaner. Detta ger sig uttryck i en ny HR-vision för medarbetarna, implementering av nätverksinfrastruktur som stödjer Gruppens framtida tillväxt, en ambition om att leverera exceptionella kundupplevelser via förbättrad service samt en ökad internationell utveckling.

3M i avtal med Orange Business Services. De första 16 000 användarna kommer att omfattas i slutet av 2014

Citat

Vi är övertygade om att Orange Business Services kan hjälpa 3M nå vårt mål om globalt, kreativt samarbete
Ernie Park, CIO på 3M