AkzoNobel ingår stort avtal med Orange om global telepresence

AkzoNobel har tecknat ett treårigt avtal värt flera miljoner euros med Orange Business Services som ska implementera och administrera en global Cisco Telepresence-lösning på 15 platser över hela världen. Företaget förvanter sig att kunna reducera resekostnaderna avsevärt samt starka sitt interna samarbete globalt.

AkzoNobel, världens största producent av målarfärg, har skrivit på ett treårigt avtal värt ett stort antal miljoner med Orange Business Services, som skall ta hand om den globala implementeringen och hanteringen av en Cisco Telepresence lösning på 15 lokationer.

Avtalet innefattar nätverksuppgradering, utrustning, global implementering, underhåll och administration av samtliga tjänster 24/7 samt supportfunktion för AkzoNobels medarbetare. Bland de 15 lokationerna som får en Telepresence-lösning finns Sverige, Holland, England, Kanada, Brasilien, Kina och Indien.

AkzoNobel uppnår många fördelar med en managed Telepresence-lösning. Utöver att starka medarbetarnas produktivitet och underlätta globalt samarbete mellan projektgrupper ger lösningen medarbetarna bättre tillgång till utbildning och e-learningprogram. Integration i samband med förvärv blir också enklare. AkzoNobel förväntar att lösningen betalar sig själv i form av stora besparingar på resekostnader och ett mer effektivt användande av tid. Lösningen bidrar dessutom till att reducera AkzoNobels CO2-avtryck och energiförbrukning och på så sätt medverka till företagets ledande position på Dow Jones Sustainability Index.

-Investeringen är en del av vår strategi och kommer att bidra till att starka vår konkurrenskraft. Den stöder också vår position som ledande inom innovation och understödjer vårt talangprogram. Orange Business Services har genom de senaste åren bevisat att de är en pålitlig och innovativ partner som står starkast vad gäller att implementera projekt samt ta tillvara de löpande tjänsterna, säger Pieter Schoehuijs, CIO, AkzoNobel.

Det nya avtalet är en följd av sju års framgångsrikt samarbete mellan AkzoNobel och Orange Business Services, där Orange har levererat en palett av tjänster samt drift och underhåll av dessa. Orange har Ciscos högsta certifiering för Managed Telepresence och Orange’s ITIL-based service management är ISO- certificerat. Genom avtalet får AkzoNobel tillgång till Orange Business Services Telepresence Community och kan hålla B2B-telepresence-möten med sina leverantörer, distributörer och kunder.

Om AkzoNobel

AkzoNobel är världens största färgföretag och en ledande leverantör av specialkemikalier till företag över hela världen. AkzoNobel har stort fokus på innovation och utveckling av hållbara lösningar. Bland företagets välkända varumärken finns Eka, International, Dulux och Sikkens. AkzoNobel är ett Global Fortune 500-företag och rankas återkommande som ett av de ledande företagen på Dow Jones Sustainability Index. Huvudkontoret ligger i Amsterdam, Nederländerna, och företaget har 55 000 medarbetare verksamma i fler än 80 länder. I Sverige har AkzoNobel ca 3 600 anställda på ett 20-tal platser.

Orange Business Services är France Telecoms B2B-enhet och en ledande leverantör av globala, integrerade kommunikationslösningar till multinationella företag. Orange Business Services äger världens största nätverk för tal och data vilket täcker 220 länder och territorier, varav det erbjuds lokal support i 166 länder. Med en omfattande rad kommunikationstjänster, härav cloud computing, enterprise mobility, M2M, säkerhet, unified communication, videokonferenser och bredband är ambitionen att leverera en ”bäst-i-klassen” kundupplevelse på global nivå. Fler än tusen företag och 1,4 miljoner användare utnyttjar Orange Business Services internationella plattform. Orange Business Services har fyra gånger korats som Best Global Operatör vid World Communication Award. Det finns mer information på www.orange-business.com

Orange är det viktigaste varumärket i France Telecom-gruppen, en av världens ledande telekomoperatörer. Orange har 131 miljoner kunder inom Internet, tv och mobila tjänster i de flesta länder där gruppen är verksam. France Telecom hade 2009 en omsättning på 44,8 miljarder euro (22,1 miljarder euro under första halvåret 2010). Vid utgången av juni 2010 var den totala kundbasen på 182 miljoner kunder i 32 länder. Av dessa var 123,1 miljoner mobilkunder och 13,2 miljoner var bredbandskunder (ADSL) i hela världen. Orange är den tredje största mobiloperatören och den tredje största leverantören av bredbandstjänster i Europa och Orange Business Services är en av världens ledande telekommunikationsleverantörer till multinationella företag.Med projektet ”conquest 2015” adresserar Orange sina medarbetare, kunder, aktieägare och det omgivande samhället med konkreta handlingsplaner. Detta ger sig uttryck i en ny HR-vision för medarbetarna, implementering av nätverksinfrastruktur som stödjer Gruppens framtida tillväxt, en ambition om att leverera exceptionella kundupplevelser via förbättrad service samt en ökad internationell utveckling. För mer information: www.orange-business.com, www.orange.com och www.francetelecom.com

Presskontakt: Susan Rose Kommunikation, Tel 073 300 30 10, susan@susanrose.se