AkzoNobel investerar flersiffrigt miljonbelopp i tjänster från Orange

Orange Business Services stödjer AkzoNobel i att snabba upp processen med hjälp av IT-applikationer for 50 000 medarbetare globalt.

Pressmeddelande 11 oktober 2013

AkzoNobel, världens ledande tillverkare av färg, beläggningar och specialkemikalier, fortsätter sitt samarbete med Orange Business Services under ytterligare fem år och ökar med detta sin prestanda genom en rad olika IT-tjänster. Det är resultatet av ett just undertecknat IT-avtal till ett värde av ett mångmiljonbelopp. Avtalet omfattar en säker och skalbar IT-infrastruktur som kopplar ihop 50 000 anställda i 12 länder i ett globalt nätverk och stödjer AkzoNobels globala strategi.

Stöder global tillväxt

Akzo Nobels nya kontrakt med Orange Business Services är resultatet av tio års framgångsrikt samarbete mellan parterna. Förutom ett robust och flexibelt nätverk som sammanbinder mer än 1 200 lokationer innehåller avtalet en global säkerhetslösning, LAN-tjänster, applikations- acceleration och en omfattande lösning för telepresence till 11 huvudkontor runt om i världen – som alla administreras av Orange Business Services. Alla lösningar stöds av globala service management-avtal och Oranges 24/7 helpdesk som har specifika kunskaper i att ge stöd i det lokala språket i utvalda tillväxtområden i Latinamerika och Kina.

AkzoNobel har som mål att 50 procent av företagets omsättning ska komma från tillväxtmarknader, vilket Orange Business Services är i en unik position för att stödja genom sitt omfattande globala närvaro.

Ett fundament för global konsolidering och innovation

AkzoNobel vill påskynda sin strategi som är att konsolidera affärskritiska IT-tillämpningar på global nivå samt att stödja de globala affärsprocesserna.

-Vi är ständigt på jakt efter lösningar som gör att vi kan utnyttja vår globala närvaro bättre, förbättra vårt fokus på slutanvändersegmenten och stödja vår tillväxt både på de mogna marknaderna och i tillväxtländer. Orange Business Services är rätt partner att stödja oss i denna ambition. Vi har samarbetat i tio år och Orange Business Services har alltid legat i framkant när det gäller pålitliga, innovativa IT-lösningar som fungerar globalt. De har visat att de förstår våra affärsbehov och kan matcha dem med de rätta IT-lösningar, vilket hjälper oss att uppnå våra affärsmål, säger Pieter Schoehuijs, CIO, AkzoNobel.

Om AkzoNobel

AkzoNobel är världens största producent av färg och beläggningar och en ledande producent av specialkemikalier för företag världen över. AkzoNobel har ett starkt fokus på innovation och utveckling av hållbara lösningar. Dess produkter inkluderar varumärken såsom Dulux, Sikkens, International och Eka. Med huvudkontor i Amsterdam, har företaget 50 000 anställda i mer än 80 länder.

Orange Business Services är France Telecoms B2B-enhet och en ledande leverantör av globala, integrerade kommunikationslösningar till multinationella företag. Orange Business Services äger världens största nätverk för tal och data vilket täcker 220 länder och territorier och erbjuder lokal support i 166 länder. Med en omfattande rad kommunikationstjänster, bland annat cloud computing, enterprise mobility, M2M, säkerhet, unified communication, videokonferenser och bredband är ambitionen att leverera en ”bäst-i-klassen” kundupplevelse på global nivå. Fler än tusen företag och 1,4 miljoner användare utnyttjar Orange Business Services internationella plattform. Orange Business Services har fyra gånger korats som Best Global Operatör vid World Communication Award. Det finns mer information på www.orange-business.com