AT&T och Orange Business Services får telepresence att växa

AT&T och Orange Business Services har tecknat ett avtal om telepresence som innebär att man bygger ut den globala täckningen och flerfaldigar antalet företag som kan träffas virtuellt.

AT&T och Orange Business Services har just offentliggjort ett gemensamt avtal om en global telepresence-tjänst som kommer att öka antalet anläggningar och möjligheter med videokonferenser. Avtalet berör företag som använder AT&T Telepresence Solution® eller Orange Telepresence Community tillsammans med Cisco Telepresence-utrustning.

Dessa företag kan nu ha virtuella möten i realtid var som helst i världen med andra som är anslutna till en av de två företagens nätverk och har en telepresence-lösning från antingen AT&T eller Orange. Telepresence gör det möjligt att arbeta mer effektivt med färre resurser och påskynda beslutsprocesser, samtidigt som företagen sparar resekostnader och inte belastar miljön i onödan.

– Globalt samarbete via telepresence blir allt mer sofistikerat och allt mer oberoende av vilken leverantör man har. Nya avtal som det mellan AT&T och Orange expanderar och skapar nya och växande communities, så det plötsligt är möjligt att träffas virtuellt med en affärspartner genom ett enda knapptryck, oavsett var i världen denna befinner sig, säger Brian Washburn, Research Director i Network Services, Current Analysis.

Fördelarna med telepresence ökar exponentiellt med antalet företag som använder tjänsten och därmed har möjlighet att delta i virtuella möten. Det är Oranges mål att telepresence ska vara lika lite begränsat av nätverksgränser som ett vanligt telefonsamtal. Avtalet med AT&T innebär att Oranges kunder får möjlighet att hålla telepresence-möten med ett större antal företag än tidigare.

Presskontakt Susan Rose Kommunikation, Tel 073 300 3010, susan@susanrose.se

Roger Söderberg, Nordisk VD, Orange Business Services. Tel. (08) 51913171, roger.soderberg@orange.com

Orange är det viktigaste varumärket i France Telecom-gruppen, en av världens ledande telekomoperatörer. Orange har 131 miljoner kunder inom Internet, tv och mobila tjänster i de flesta länder där gruppen är verksam. France Telecom hade 2009 en omsättning på 44,8 miljarder euro (22,1 miljarder euro under första halvåret 2010). Vid utgången av juni 2010 var den totala kundbasen på 182 miljoner kunder i 32 länder. Av dessa var 123,1 miljoner mobilkunder och 13,2 miljoner var bredbandskunder (ADSL) i hela världen. Orange är den tredje största mobiloperatören och den tredje största leverantören av bredbandstjänster i Europa och Orange Business Services är en av världens ledande telekommunikationsleverantörer till multinationella företag.Med projektet ”conquest 2015” adresserar Orange sina medarbetare, kunder, aktieägare och det omgivande samhället med konkreta handlingsplaner. Detta ger sig uttryck i en ny HR-vision för medarbetarna, implementering av nätverksinfrastruktur som stödjer Gruppens framtida tillväxt, en ambition om att leverera exceptionella kundupplevelser via förbättrad service samt en ökad internationell utveckling.