• ORANGE/

BYOD utan förlust av säkerhet: Orange Business Services och Mobilelron ingår partnerskap

Orange Business Services och Mobilelron står klara med en gemensam lösning som gör det möjligt för globala företag att dra nytta av mobilteknologier och BYOD utan att äventyra säkerheten.

Stockholm 2013-08-26: Orange Business Services och Mobilelron har ingått ett partnerskap kring mobila lösningar för internationella företag. Mobilelron, som är ledande inom säkerhet och hantering av mobila applikationer, dokument och enheter står bakom Device Management Premium, som används för att hantera smartphones och surfplattor. Device Management Premium lanseras nu som en managerad tjänst och i en ny version som utvecklats i nära samarbete med Orange Business Services. Device Management Premium används för administration av mer än 300 mobila enheter och är tillgängligt över hela världen.

Förutom de traditionella BYOD funktionerna - administration av användarprofiler och mobila enheter, implementering av säkerhetspolicies, konfiguration av appar och personifiering – har den nya tjänsten från Orange Business Services och Mobilelron en avsevärt högre säkerhetsnivå vilken inkluderar:

Administration av applikationer: Löser säkerhetsutmaningar för BYOD. Gör det möjligt att etablera en brandvägg mellan personliga och professionella applikationer och data. Varje enskild affärsapplikation tilldelas en säker tunnel för kommunikation via företagets server. Applikationsdata som lagras på den mobila enheten krypteras automatiskt. Det är också möjligt att begränsa mobila enheters tillgång till vissa förutbestämda affärsapplikationer.

Content management: Medarbetare kan se och spara dokument som de behöver för att arbeta på språng med sin surfplatta eller smarta telefon. Det är möjligt att stänga av eller begränsa åtkomst till utvalda data baserat på användarprofiler och datasensitivitet. Sparade dokument placeras i en isolerad ”behållare” som administratören kan radera ifall enheten förloras eller blir stulen.

Lösningen kan antingen användas såväl in-house på sitt eget system eller i molnet.

- Förut bestod mobil distribution typiskt i att företaget delade ut 200 smarta mobiler till ledande medarbetare. Idag använder varenda anställd i globala verksamheter mobila appar och kommer åt affärsinnehåll från mobila enheter, som kanske eller kanske inte ägs av företaget. Affärsmobilitet är komplicerat och vårt partnerskap med Orange Business Services sammanför ledande teknologier med tjänster; något företagen behöver när de gör den mobila plattformen till en primär plattform, säger Bob Tinker, VD för Mobilelron.

Device Management Premium är redan tillgänglig som molntjänst i en integrerad version för de företag som vill tillhandahålla tjänsten via sin egen infrastruktur. Device Management Premium kan användas tillsammans med alla mobil- och nätoperatörer via WiFi och mobila nät. Lösningen ger kontroll över mobila kostnader genom policies som reglerar användningen av roaming och data. Avräkningen av lösningen sker dessutom per enhet per månad.

Förutom device management erbjuder Orange Business Services internationella företag en rad mobila lösningar samt mobiltelefoni i 32 länder via Orange och i ytterligare 82 länder genom alliansen Freemove.

Orange Business Services är France Telecoms B2B-enhet och en ledande leverantör av globala, integrerade kommunikationslösningar till multinationella företag. Orange Business Services äger världens största nätverk för tal och data vilket täcker 220 länder och territorier och erbjuder lokal

support i 166 länder. Med en omfattande rad kommunikationstjänster, bland annat cloud computing, enterprise mobility, M2M, säkerhet, unified communication, videokonferenser och bredband är ambitionen att leverera en ”bäst-i-klassen” kundupplevelse på global nivå. Fler än tusen företag och 1,4 miljoner användare utnyttjar Orange Business Services internationella plattform. Orange Business Services har fyra gånger korats som Best Global Operatör vid World Communication Award. Det finns mer information på www.orange-business.com

Citat

Affärsmobilitet är komplicerat och vårt partnerskap med Orange Business Services sammanför ledande teknologier med tjänster.
Bob Tinker, VD för Mobilelron.
Bob Tinker, VD för Mobilelron.