Consilium och Orange lanserar papperslös navigationslösning

Current At Sea är namnet på en ny papperslös navigationslösning, vilken kommer att förbättra säkerheten, effektivisera kommunikationen och reducera omkostnaderna på sjön.

Pressmeddelande 13 februari 2012: Consilium och Orange Business Services moderniserar kommunikationen på sjön med lanseringen av en papperslös navigationslösning, som breddar ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) över världens största MPLS-baserade nätverk.

Namnet på lösningen är Current At Sea. Det handlar om en samlad flat-rate-lösning som gör det möjligt för shippingföretag att byta till en helt elektronisk plattform för navigation och kommunikation.

Current At Sea är ett framtidssäkert, modulärt uppbyggt ECDIS och kommunikationssystem, som kan innehålla reseoptimeringsprogram, flotta- och båtadministrationssystem samt monitorerings-applikationer i realtid. Orange bygger broar mellan fartyg till havs och administrationen på land genom att integrera ECDIS i Oranges fullt managerade nätverk som både är land- och satellitbaserat och kopplat till Inmarsat FleetBroadband. Nätverket Orange garanterar precisa data och gör det möjligt att förbättra kommunikationen mellan hav och land med t.ex. IP-telefoni, WAN- optimering, Machine-to-Machine och videokonferenser från fartyg till havs.

– Current At Sea är en allt i ett-lösning, som inte enbart handlar om att flytta sjökort från papper till digitala medier. Lösningen moderniserar affärsprocesserna med fokus på att förbättra säkerheten, effektiviteten och ekonomin. Tillsammans med Consilium erbjuder vi en samlad lösning till fast pris, som revolutionerar sättet man hanterar fartyg och erbjuder shipping-företag en ny affärsmodell, säger Roger Söderberg, nordisk chef, Orange Business Services.

De viktigaste fördelarna:

• Efterlevnad av lagpliktiga tidsfrister: alla handelsflottor skall i framtiden vara ECDIS compliant med IMO:s regelverk (International Maritime Organization). Lösningen från Consilium och Orange gör det möjligt att uppfylla kraven innan tidsfristen går ut.
  • Minskade operationella kostnader: på Oranges IP-nätverk betalar man ett fast månatligt belopp och faktureras inte extra för tal och data, vilket håller kommunikationskostnaderna under kontroll. Bränslebesparingar på 4-8 procent kan uppnås genom att integrera sejladsoptimeringsprogram i lösningen. Genom att identifiera vind- och havsströmmar med stor precision kan man fastställa den mest bränslebesparande rutten och därmed spara hundratusentals dollar per fartyg om året. Consiliums koncept för sjökortsadministration innebär dessutom att systemet endast uppdaterar berörda kartdelar för att fastställa skeppets kurs, vilket också ger besparingar.
  • Förbättrad säkerhet på sjön: med Consiliums ECDIS-lösning kan fartygsflottor få ett integrerat navigationsverktyg som minskar tidåtgången för att ta emot uppdateringar och varsel från veckor till timmar. Eftersom lösningen är kopplad till Oranges nätverk kan fartygen vara säkra på att erhålla nödvändig data, oavsett var i världen de befinner sig. En undersökning genomförd av DNV visar att denna typ av lösning kan reducera antalet grundstötningar, som är den 3:e mest dödsbringande typ av fartygskatastrof, med minst 30 procent.
  • Integration mellan sjö och land: Oranges MPLS-baserade nätverk gör det möjligt för fartyg att tillgå verksamhetssystem utan att använda internet. I stället kan de använda en väsentligt mer säker realtidsförbindelse till de affärskritiska applikationerna. Skeppspersonal har tillgång till hela paletten av applikationer oavsett lokalisering – allt till flat-rate. Systemunderhåll kan göras från en annan plats medan fartyget är på sjön.
  • Förbättrade arbetsförhållande: beräkningar visar att en papperslös kommunikationsplattform från Consilium och Orange kan reducera en andre styrmans arbete med upp till 40 procent. Till det kan läggas alla de fördelar som ett professionellt nätverk ger, såsom internet, text, e-post, chat, GSM och underhållning (är det förströelse som menas? eller underhåll?) ombord. Dessa tjänster är viktiga vad gäller att attrahera och behålla personalen ombord.

– Det är första gången man kan erbjuda VSAT och Dual ECDIS i en och samma lösning till ett fast månatligt pris som inte påverkar shippingverksamheternas kostnader, säger Anders Roos, VD i Consilium Marine Group.

Presskontakt Susan Rose Kommunikation, Tel 073 300 3010, susan@susanrose.se

Roger Söderberg, Nordisk VD, Orange Business Services. Tel. (08) 51913171, roger.soderberg@orange.com

Orange är det viktigaste varumärket i France Telecom-gruppen, en av världens ledande telekomoperatörer. Orange har 131 miljoner kunder inom Internet, tv och mobila tjänster i de flesta länder där gruppen är verksam. France Telecom hade 2009 en omsättning på 44,8 miljarder euro (22,1 miljarder euro under första halvåret 2010). Vid utgången av juni 2010 var den totala kundbasen på 182 miljoner kunder i 32 länder. Av dessa var 123,1 miljoner mobilkunder och 13,2 miljoner var bredbandskunder (ADSL) i hela världen. Orange är den tredje största mobiloperatören och den tredje största leverantören av bredbandstjänster i Europa och Orange Business Services är en av världens ledande telekommunikationsleverantörer till multinationella företag.Med projektet ”conquest 2015” adresserar Orange sina medarbetare, kunder, aktieägare och det omgivande samhället med konkreta handlingsplaner. Detta ger sig uttryck i en ny HR-vision för medarbetarna, implementering av nätverksinfrastruktur som stödjer Gruppens framtida tillväxt, en ambition om att leverera exceptionella kundupplevelser via förbättrad service samt en ökad internationell utveckling.

Med Consilium och Orange Business Services lösning Current At Sea är det möjligt för shippingföretag att byta till en helt elektronisk plattform för navigation och kommunikation.
Det är första gången man kan erbjuda VSAT och Dual ECDIS i en och samma lösning till ett fast månatligt pris som inte påverkar shippingverksamheternas kostnader.