• ORANGE/

Det belgiska utrikesministeriet väljer Orange i avtal värt drygt 50 miljoner euro

Det belgiska utrikesministeriet har valt Orange Business Services som leverantör av en global kommunikationsinfrastruktur som ska länka ihop ambassader och konsulat i mer än 100 länder. Nätverket förväntas gå i drift lagom till Belgiens ordförandeskap i EU.

Stockholm den 5 maj 2010: Det belgiska utrikesministeriet har ingått ett avtal med Orange Business Services om leverans av ett globalt WAN (wide area network) till ett värde av drygt 50 miljoner euro. Det nya kommunikationsnätverket, som förbinder ambassader och konsulat i mer än 100 länder förväntas gå i drift den 1 juli 2010 när Belgien tar över ordförandeposten i EU. Orange Business Services ska leverera IP VPN kommunikationstjänster baserade på en blandning av landbaserade förbindelser och satellitförbindelser. Det är frågan om ett konvergerat nätverk som kan hantera både telefoni, video och data. Lösningen omfattar backup och gör skillnad mellan kritisk och icke-kritisk trafik, vilket säkrar optimalt genomförande av kommunikationen. Orange ska dessutom leverera bl.a. brandväggar, routers, WAN-optimering, krypteringslösningar och dygnet-runt support på tre språk. – Under RFP-processen stod det klart, att Orange var den leverantör som kunde erbjuda flest sites med fasta förbindelser och flest sekundära förbindelser via DSL, vilket säkrar kritisk redundans i lösningen. Med Orange får vi mycket hög säkerhet kring datatransmissionen och lägre risk och det till ett konkurrenskraftiskt pris, säger Jorg Leenaards, ICT Director i det belgiska utrikesministeriet. Den globala WAN lösningen från Orange innebär att det belgiska utrikesministeriet kan genomföra sin strategi om att: - Optimera och kontrollera kommunikationskostnaderna. - Etablera en samlad konvergerad och modulär miljö som stödjer många typer av applikationer såsom telefoni, data, video och prioritetsbaserad routing. - Erbjuda medarbetarna lösningar med högre prestanda. - Öka nätverksstabiliteten samt införa flexibilitet i styrningen av kapacitet och geografisk omfattning – Detta är en av de största multinationella ICT-utbuden från en regeringsorganisation på den belgiska marknaden de senare åren. Vi är stolta över att vinna kontraktet som är ett erkännande av vårt arbete på global nivå och av det team som under belgisk ledning har utarbetat vårt anbud. Orange har under lång tid fokuserat på att leverera ICT-infrastruktur till regeringar och det belgiska utrikesministeriet är det senaste av en rad anbud, där vi har vunnit på detta område, säger Jan Aronson, chef för Consulting & Solutions Integration Norden och Baltikum. Om Orange Orange är det viktigaste varumärket i France Telecom-gruppen, en av världens ledande telekomoperatörer. Orange har 131,8 miljoner kunder på Internet, tv och mobila tjänster i de flesta länder där gruppen är verksam. France Telecom hade en omsättning på 50,95 miljarder euro och 193 miljoner kunder i 32 länder vid slutet av 2009. Av dessa var 132,6 miljoner mobilkunder och 13,5 miljoner var bredbandskunder (ADSL) i hela världen. Orange är den tredje största mobiloperatör och den näst största leverantören av bredbandstjänster i Europa och Orange Business Services är en av världens ledande telekommunikationsleverantörer till multinationella företag. Gruppen har stark fokus på innovation, konvergens och effektiv kostnadskontroll, och har som mål att etablera Orange som en integrerad operatör och som föregångare för nya telekommunikationstjänster i Europa. Gruppen har fortsatt fokus på sin kärnverksamhet som nätverksoperatör och arbetar samtidigt målinriktat på att bredda sin position inom nya tillväxtområden. Gruppen har som mål att utveckla produkter och tjänster som är enkla och användarvänliga, samtidigt som man följer en hållbar och ansvarsfull affärsmodell. Orange Business Services i Norden Orange Business Services har 160 medarbetare i Norden på åtta kontor. För mer information: www.orange-business.com, www.orange.com och www.francetelecom.com För ytterligare information kontakta: Jan Aronson, chef för Consulting & Solutions Integration Norden och Baltikum. Telefon direkt +46 8 51 91 3124. Mobil: +46 708 91 3124 Presskontakt Susan Rose Kommunikation, Tel 0735 81 35 40, susan@susanrose.se