• ORANGE/

Geo-lokalisering - ny tjänst spårar M2M SIM-kort var som helst i världen på mindre än en minut

Nu kan företag på ett ögonblick lokalisera utrustning försedd med M2M SIM-kort via det mobila nätverket, oavsett var utrustningen är placerad.

Pressmeddelande den 25 september 2014Orange Business Services ligger bakom den nya, snabba geo-lokaliseringstjänsten som gör det möjligt att spåra utrustning i hela världen på under en minut. Det enda kravet är att utrustningen är försedd med ett M2M SIM-kort. Lokaliseringen sker via mobilnätet och är oberoende av operatör.

Med den nya tjänsten kan företag från vilken plats som helst lämna in en begäran rörande ett SIM-kort och på under en minut få kunskap om:

• vilket land SIM-kortet är i och vilket nätverk eller operatör det är anslutet till

• den geografiska positionen (longitud och latitud)

• hårdvaruidentitet via SIM-kortets internationella identifikationsnummer (IMEI)

• styrkan i nätverkssignalen

Experter från Orange Labs har utvecklat en speciell M2M-anslutning och plattform för hantering av frågor om SIM-kortet, insamling av geografisk information och visning av platsen på en karta

Den nya tjänsten kan användas i många sammanhang, bland annat för inhämtande av realtidsdata från fältet, fjärrstyrning av utrustning, förebyggande underhåll, lastövervakning, säkring av byggmaterial, fleet management, spårning av värdefulla tillgångar och insamling av feedback från operatörer på området.

Det finns två versioner av den nya tjänsten: En turnkey-lösning tillgänglig från Orange Business Services M2M webbportal och en API-version som integreras i verksamhetens it-miljö. Det krävs varken mjukvaruutveckling eller utvidgning av GPS-hårdvara för att spåra SIM-korten. Tjänsten kan användas både inom- och utomhus, eftersom den är tillgänglig i varje område med mobiltäckning.

Nya affärsprocesser och utveckling av nya tjänster innebär att M2M-teknologier - och i vidare bemärkelse sakernas Internet - skapar nya möjligheter och är en viktig bit till digital transformation. M2M är ett högt prioriterat område för Orange Business Services, som kan använda sin globala expertis, både som operatör och som integratör, för att hjälpa företag med allt från en enkel nätanslutning till end-to-end-lösningar.

Orange Business Services är Oranges B2B-enhet och en ledande leverantör av globala integrerade kommunikationslösningar för multinationella företag. Orange Business Services äger världens största nätverk för röst och data vilken täcker 220 länder och territorier i vilka ges lokal support i 166.  Med ett omfattande utbud av kommunikationstjänster, inklusive cloud computing, enterprise mobilitet, M2M, säkerhet, unified communications, videokonferenser och bredband är ambitionen att leverera best-in-class kundupplevelse på global nivå. Flera tusen företag och 1,4 miljoner användare av mobil data använder Orange Business Services internationella plattform för kommunikation och affärsverksamhet. Orange Business Services fick tre av telekombranschens största utmärkelser vid det årliga eventet World Communication Awards 2013 - Best Global Operator, Best Cloud Service och User´s Choice Award.  Företaget har vunnit Best Global Operator 7 gånger. För mer information se www.orange-business.comLinkedinTwitter och Facebook.

Orange är en av världens ledande telekommunikationsoperatörer med en årlig omsättning på 41 miljarder euro 2013 och 165 000 medarbetare på global nivå per den 31 december 2013. Orange är noterat på NYSE Euronext Paris (under ORA) och på New York Stock Exchange (under ORAN).