HEINEKEN lägger stor order hos Orange Business Services

Kommunikationen ska flöda lika lätt inom HEINEKEN som ölet i kranarna. Därför har öl-giganten valt att samla det mesta av sin globala infrastruktur hos Orange Business Services. Kontraktet, på åtskilliga miljoner euros, samlar 60 000 medarbetare i ett och samma nätverk.

Med en signatur värd åtskilliga miljoner euro har HEINEKEN och Orange Business Services ingått ett samarbetsavtal som stödjer ölgigantens ambition om att expandera på hög-tillväxtmarknaderna. Orange Business Services ska leverera ett globalt nätverk som gör det möjligt för HEINEKEN att snabbt starta nya sajter i tillväxtregioner som Afrika, Sydostasien och Latinamerika, där bryggeriet sedan tidigare har en stark närvaro.

Kontraktet, som löper över fem år, samlar merparten av HEINEKEN:s globala kommunikationsinfrastruktur i ett skalbart nätverk med en mycket hög säkerhetsnivå. Totalt 60 000 medarbetare fördelade på 1 100 sajter i 53 länder blir kopplade till nätverket som ska optimeras i relation till hastighet och prioritering av affärskritiska applikationer så kommunikationen kan fortlöpa på smidigaste sättet oavsett lokation. Medarbetarna får dessutom säker remote access till nätverket och tillgång till audio konferens och globala voice tjänster och det finns planer på att vidga paletten med video conferencing och telepresence i en nära framtid.

– Vi ser hela tiden på nya sätta att utnyttja vår globala närvaro bättre och stödja tillväxt på nya marknader. Optimering av kommunikationsinfrastrukturen spelar en central roll här. Samarbetet med Orange Business Services viktiga affärsmässiga fördelar i form av nätverkskonsolidering, lägre TOC och förbättrad governance, samtidigt som att vi får den nödvändiga flexibiliteten för att kunna hantera kraftig tillväxt och krav på förbättrat samarbete på tvärs i organisationen. Orange Business Services levererar end-to-end performance monitorering av både applikation och nätverket och har en stark förbindelse att stå för servicekvalitet, vilket är avgörande för oss, säger Frans Eusman, Chief Business Services Officer i HEINEKEN.

Orange Business Services är France Telecoms B2B-enhet och en ledande leverantör av globala, integrerade kommunikationslösningar till multinationella företag. Orange Business Services äger världens största nätverk för tal och data vilket täcker 220 länder och territorier och erbjuder lokal support i 166 länder. Med en omfattande rad kommunikationstjänster, bland annat cloud computing, enterprise mobility, M2M, säkerhet, unified communication, videokonferenser och bredband är ambitionen att leverera en ”bäst-i-klassen” kundupplevelse på global nivå. Fler än tusen företag och 1,4 miljoner användare utnyttjar Orange Business Services internationella plattform. Orange Business Services har fyra gånger korats som Best Global Operatör vid World Communication Award. Det finns mer information på www.orange-business.com

HEINEKEN:s globala kommunikationsinfrastruktur i ett skalbart nätverk med en mycket hög säkerhetsnivå. Totalt 60 000 medarbetare fördelade på 1 100 sajter i 53 länder blir kopplade till nätverket. Leverantör är Orange Business Services

Citat

Frans Eusman, Chief Business Services Officer i HEINEKEN.