Moln möter video med Orange Business Services Telepresence

Moln-baserad Telepresence är en ny tjänst som gör det möjligt för företag att dra alla fördelar av videokonferenser utan att behöva genomföra stora investeringar i utrustning och administration.

Telepresence Pass är namnet på den nya molnbaserade Telepresence-tjänsten från Orange Business Services. Det är en ekonomisk attraktiv, flexibel och skalbar tjänst för företag som önskar att minska sina mötes- och resekostnader, men har tvekat inför att investera i Telepresence på grund av de omfattande kostnaderna för utrustning och support.

Obegränsad tillgång till video på abonnemang

Den nya tjänsten erbjuder en komplett Telepresence-infrastruktur i molnet och betalas via en månatlig prenumeration. Dessutom ingår att Orange är ansvarigt för all service och att ge end-to-end kvalitetsgarantier.

– Vår ambition är att göra video tillgängligt för företag oberoende av deras geografiska placering och utan begränsningar. Vi gör detta genom att erbjuda många olika alternativ för videosamarbete så att företagen kan välja den lösning som bäst matchar deras affärsbehov, säger Roger Söderberg, chef för Norden och Baltikum, Orange Business Services.

Investerar 750 miljoner euro per år

Telepresence Pass är en del av Orange Business Services portfölj av videotjänster som baseras på tre huvudbeståndsdelar i syfte att ge kunderna maximalt värde av sin videolösning:

Starkt nätverk: Ett välfungerande nätverk är den avgörande förutsättningen för att videokonferenser blir en bra användarupplevelse. Orange har nyligen lagt 21 nya länder till listan som är förberedda för att köra Telepresence över nätverket och företaget fortsätter att investera i utbyggnad av bandbredd och i att öka tillgängligheten, som nu uppgår till 99,95 procent. Orange investerar i genomsnitt 750 miljoner euro årligen i sitt globala nätverk och därtill hörande IT-infrastruktur för att säkerställa optimal täckning, bandbredd och kvalitet i videotrafiken.

Interoperabilitet: Interoperabilitet är en förutsättning för att företag kan genomföra videokonferenser med utomstående parter oberoende av utrustning och operatör. Orange har nu interoperabilitets-avtal med 5 tjänsteleverantörer: AT & T, BT, Tata, Telefonica och senast Verizon Enterprise Solutions, ett avtal som just har ingåtts.

Service management: Orange Business Services erbjuder en flexibel servicemodell, där företagen väljer servicenivå efter behov och där användarna kan få support dygnet runt.

Länk till presseventet där lösningen lanserades och där ett case study med Akzo Nobel presenterades: http://www.orange-business.com/en/mnc2/news/latest-news/visual-collaboration-press-event/index.jsp

Presskontakt Susan Rose Kommunikation, Tel 073 300 3010, susan@susanrose.se

Roger Söderberg, Nordisk VD, Orange Business Services. Tel. (08) 51913171, roger.soderberg@orange.com

Orange Business Services är France Telecoms B2B-enhet och en ledande leverantör av globala, integrerade kommunikationslösningar till multinationella företag. Orange Business Services äger världens största nätverk för tal och data vilket täcker 220 länder och territorier, varav det erbjuds lokal support i 166 länder. Med en omfattande rad kommunikationstjänster, härav cloud computing, enterprise mobility, M2M, säkerhet, unified communication, videokonferenser och bredband är ambitionen att leverera en ”bäst-i-klassen” kundupplevelse på global nivå. Fler än tusen företag och 1,4 miljoner användare utnyttjar Orange Business Services internationella plattform. Orange Business Services har fyra gånger korats som Best Global Operatör vid World Communication Award. Det finns mer information på www.orange-business.com