Nespressos kaffemaskiner har inbyggd M2M-service från Orange

Nespresso har lanserat två kaffemaskiner med inbyggda SIM-kort från Orange Business Services. Data överförs direkt från maskinerna till Nespressos servicecentra som kan fjärravläsa kaffemaskinernas skick och planera förebyggande underhåll med stor precision.

Nespresso är pionjären inom kapselkaffe. Från sitt huvudsäte i Lausanne i Schweiz har företaget fått kaffedrickare över hela världen att uppskatta portionsanpassade kapslar med kaffe av hög kvalité. Divisionen Nespresso Business Solutions riktar sig till affärskunder och levererar kaffemaskiner till hotell, restauranger och verksamheter världen över.

Affärsdivisionen har just lanserat två revolutionerande kaffemaskiner – Aquila og Zenius – vilka är de första på marknaden anslutna till ett nätverk. Båda modellerna använder M2M-teknologi (Machine-to-Machine) från Orange Business Services som gör det möjligt att samla ihop och skicka data från kaffemaskinerna direkt till Nespressos servicetekniker. Kommunikation sker via inbyggda SIM-kort i kaffemaskinerna som kommunicerar med Nespressos servicecentra. Här övervakar man maskinerna i realtid och kan planera förebyggande servicebesök med stor precision.

Orange Business Services är en av de mest erfarna leverantörer av internationella M2M-lösningar, vilket är en väsentlig anledning till Nespressos val. Orange levererar dessutom en skräddarsydd lösning och globalt understöd, innefattande hantering av datasäkerheten i förhållande till Nespressos krav. Lösningen är levererad i samarbete med Orange internationella M2M-kompetenscenter, som är ledande inom området.

– Orange Business Services var den operatör som bäst kunde tillmötesgå våra globala krav och understödja vår framtida tillväxt. Det var också mycket viktigt för oss att företaget hade ett lokalt team här i Schweiz med starka M2M-kompetenser, säger Marco Zancolo, Head of B2B i Nestlé Nespresso S.A.

Orange och M2M

Analysföretagen Frost & Sullivan och Berg Insight pekar båda ut Orange Business Services som marknadsledande på den europeiska M2M-marknaden. Utöver global nätverkstäckning har Orange också starka kompetenser inom lösningsdesign, systemintegration, mjukvaruutveckling och device management. Orange har levererat M2M-lösningar till ett brett spektrum av branscher, inbegripande servicelösningar för eftersälj åt tillverkande företag, administration av flottor inom transportsektorn, säkerhetslösningar till övervakningsindustrin, avfallsadministration till offentliga myndigheter, sjukhuslösningar, innovativa bilförsäkringslösningar till försäkringsbolag och mycket mer.

Presskontakt Susan Rose Kommunikation, Tel 073 300 3010, susan@susanrose.se

Roger Söderberg, Nordisk VD, Orange Business Services. Tel. (08) 51913171, roger.soderberg@orange.com

Nespresso lanserar två kaffemaskiner som är de första på marknaden anslutna till ett nätverk. Båda modellerna använder M2M-teknologi (Machine-to-Machine) från Orange Business Services vilket gör det möjligt att samla ihop och skicka data från kaffemaskinerna direkt till Nespressos servicetekniker.