• ORANGE/

Ny undersökning: prestandaövervakning extra viktigt när internationella företag flyttar till molnet

Sänkta kostnader och produktivitet fortsättar vara starka drivkrafter för de internationella företagens krav på prestandaövervakning

Pressmeddelande

Den 23 november 2010: Efterfrågan på prestandaövervakning av applikationer (Application Performance Management) växer i takt med att företagen flyttar applikationerna till molnet, enligt en färsk undersökning genomförd av Orange Business Services. Undersökningen gällde planer på och attityder till prestandaövervakning bland beslutsfattare på 500 internationella företag i 12 europeiska länder1 i ett antal olika branscher, däribland finansiella tjänster, hälsovård, tillverkning, handel och transport.

Ett antal nyckelområden undersöktes i syfte att få en bättre förståelse för företagens planer på konsolidering och virtualisering och vilka applikationer som skulle vara lämpliga för molnet gällande bruk av WAN-optimering,  APM-lösningar och nivå på kvaliten.

Merparten av de tillfrågade internationella företagen anger att webbkonferenser, videokonferenser och Microsoft-program är de applikationer som mest sannolikt virtualiseras eller läggs ut i molnet. Endast 95 av de 500 företagen planerar att virtualisera sina callcenters och ännu färre planerar att virtualisera kundrelationsprogrammen, affärssystemen, HR eller andra applikationer.

Företagen anger att det primärt vill vara standardapplikationer som läggs ut i molnet snarare än de applikationer som har en hög grad av specialanpassning för det enskilda företagets unika behov.

Studien visar att de flesta företag, 67,6 procent, planerar att konsolidera sina datacenter och servrar inom de närmaste två åren, vilket är ytterligare ett tecken på att konsolideringen också i fortsättningen kommer att drivas framåt av kostnadsminskningar och centralisering.

De europeiska internationella företagens användning av WAN-optimering eller prestandaövervakning av applikationsleverans ger en blandad bild. 54,4 procent svarar att de redan har en lösning på plats, medan 45,6 procent anger att de ännu inte använder WAN-optimering eller någon annan lösning för prestandaövervakning av applikationsleverans. Med ny anslutningsteknologi och varierande bandbreddskostnader beroende på region kan önskade prestanda uppnås utan någon tilläggslösning. Men fortsatta ekonomiska utmaningar gör att de internationella företagen ser bandbreddbesparingar och kostnadsreduktioner som viktiga drivkrafter, väl medvetna om att enbart bandbredden inte är lösningen på applikationsspecifika protokollproblem eller någon garanti för slutanvändarens upplevelse.

När det gäller krav på servicenivån (SLA), förväntar sig 69,1 procent att de kan få SLA:er på applikationsivå, för t ex tillgänglighet, medan 55,9 procent förväntar sig SLA:er för managerade nätverkstjänster.

Jean Critcher, Solution Director på Orange Business Services, säger: ”Undersökningen visar att WAN-optimering och APM fortfarande är viktiga för internationella företag och särskilt när de flyttar till molnet. Dessa lösningar blir allt mer acceptabla som det snabbaste sättet att minska kostnaderna. Våra kunder, som använder WAN-optimering och APM-lösningar från Orange kan dra nytta av dubbelsiffriga procentuella besparingar för ägandekostnaden tillsammans med förbättringar i produktivitet, samt ROI inom ett år."

Undersökningen i sin helhet kan läsas på:“Application Performance Management:  maintaining performance, productivity and getting ready for the cloud.”

Orange Business Services är France Telecoms B2B-enhet och en ledande leverantör av globala, integrerade kommunikationslösningar till multinationella företag. Orange Business Services äger världens största nätverk för tal och data vilket täcker 220 länder och territorier, varav det erbjuds lokal support i 166 länder. Med en omfattande rad kommunikationstjänster, härav cloud computing, enterprise mobility, M2M, säkerhet, unified communication, videokonferenser och bredband är ambitionen att leverera en ”bäst-i-klassen” kundupplevelse på global nivå. Fler än tusen företag och 1,4 miljoner användare utnyttjar Orange Business Services internationella plattform. Orange Business Services har fyra gånger korats som Best Global Operatör vid World Communication Award. Det finns mer information på www.orange-business.com

Orange är det viktigaste varumärket i France Telecom-gruppen, en av världens ledande telekomoperatörer. Orange har 131 miljoner kunder inom Internet, tv och mobila tjänster i de flesta länder där gruppen är verksam. France Telecom hade 2009 en omsättning på 44,8 miljarder euro (22,1 miljarder euro under första halvåret 2010). Vid utgången av juni 2010 var den totala kundbasen på 182 miljoner kunder i 32 länder.

Av dessa var 123,1 miljoner mobilkunder och 13,2 miljoner var bredbandskunder (ADSL) i hela världen. Orange är den tredje största mobiloperatören och den tredje största leverantören av bredbandstjänster i Europa och Orange Business Services är en av världens ledande telekommunikationsleverantörer till multinationella företag.

Med projektet ”conquests 2015” adresserar Orange sina medarbetare, kunder, aktieägare och det omgivande samhället med konkreta handlingsplaner. Detta ger sig uttryck i en ny HR-vision för medarbetarna, implementering av nätverksinfrastruktur som stödjer Gruppens framtida tillväxt, en ambition om att leverera exceptionella kundupplevelser via förbättrad service samt en ökad internationell utveckling.

För ytterligare information kontakta:
Jan Aronson, chef för Consulting & Solutions Integration Norden och Baltikum.

Telefon direkt +46 8 51 91 3124. Mobil:  +46 708 91 3124

Presskontakt Susan Rose Kommunikation, Tel 0735 81 35 40, susan@susanrose.se