Orange Business Services går med i VMwares vCloud

I avsikt att skapa flexibla molnbaserade lösningar åt kunderna går Orange Business Services nu med i VMware vCloud-initiativ. Målet är att ställa molntjänster som är kompatibla oavsett leverantör, till förfogande för kunderna.

Stockholm den 18 juni 2010: Orange Business Services arbetar målinriktad med att utveckla en lösning som gör det enkelt för kunderna att byta leverantör av molntjänster, att använda olika molntjänster och att få moln och icke-moln att samverka. Därför går Orange nu med i VMwares vCloud-initiativ som ger leverantörer av molntjänster möjlighet att utveckla en gemensam plattform baserad på VMware vSphere, som stöder samverkan och portabilitet mellan olika moln.

Målet är att främja molnet på marknaden genom att aktivt bidra med en lösning som gör det lika enkelt för kunderna att köpa molntjänster som att köpa el.

-Den primära avsikten med molnet är att ge företagen större flexibilitet så de kan använda tjänster efter behov och till variabelt pris, så företaget kan optimera sina kostnader. Vi vill vara bland de första tjänsteleverantörer som ställer denna frihet till förfogande för våra kunder. Samarbetet med VMware om vCloud främjar denna process, säger Jan Aronson, chef för Consulting & Solutions Integration Norden och Baltikum.

VMware är en viktig partner för Orange Business Services på molnfronten. ”Flexible Computing” som är Orange Business Services bud på outsourcing av infrastruktur, är baserad på VMwares teknologi. ”Flexibel Computing” erbjuder skalbara, hostade och virtuella infrastrukturer som är tillgängliga via en Orange VPN eller internet vilket gör det möjligt för företag att outsource hela eller delar av sin it-infrastruktur.

Orange Business Services har en gedigen kompetens inom molnet och sysselsätter 150 utvecklingsexperter inom området. Orange förvaltar 12 000 servrar för stora företag och erbjuder sig att konstruera, bygga och driva privata moln för multinationella företag.

Orange är det viktigaste varumärket i France Telecom-gruppen, en av världens ledande telekomoperatörer. Orange har 131,8 miljoner kunder på Internet, tv och mobila tjänster i de flesta länder där gruppen är verksam. France Telecom hade en omsättning på 50,95 miljarder euro och 193 miljoner kunder i 32 länder vid slutet av 2009. Av dessa var 132,6 miljoner mobilkunder och 13,5 miljoner var bredbandskunder (ADSL) i hela världen. Orange är den tredje största mobiloperatör och den näst största leverantören av bredbandstjänster i Europa och Orange Business Services är en av världens ledande telekommunikationsleverantörer till multinationella företag.

Gruppen har stark fokus på innovation, konvergens och effektiv kostnadskontroll, och har som mål att etablera Orange som en integrerad operatör och som föregångare för nya telekommunikationstjänster i Europa. Gruppen har fortsatt fokus på sin kärnverksamhet som nätverksoperatör och arbetar samtidigt målinriktat på att bredda sin position inom nya tillväxtområden. Gruppen har som mål att utveckla produkter och tjänster som är enkla och användarvänliga, samtidigt som man följer en hållbar och ansvarsfull affärsmodell.

Orange Business Services i Norden

Orange Business Services har 160 medarbetare i Norden på åtta kontor och kunderna innefattar bland annat Alfa Laval, det norska utrikesdepartementet, Hempel, Metsäliitto Group, Norske Skog, Ossur, Samskip, StatoilHydro och Trelleborg.

För ytterligare information kontakta:
Jan Aronson, chef för Consulting & Solutions Integration Norden och Baltikum.

Telefon direkt +46 8 51 91 3124. Mobil:  +46 708 91 3124

Presskontakt Susan Rose Kommunikation, Tel 0735 81 35 40, susan@susanrose.se