• ORANGE/

Orange Business Services lanserar appen Orange Video Meeting som ger tillgång till videomöten från pekdatorer och mobila enheter

Appen bygger på Radvision Scopia Mobile, branschens första standardbaserade mobila videoapplikation som möjliggör videokonferenser i HD, och kan kombinera utrustning från alla marknadens största leverantörer för möten över alla nätverk.

Pressmeddelande 2013-03-21: Orange Business Services lanserar access från pekdatorer och mobila enheter till sin molnbaserade plattform Open Videopresence med hjälp av den mobila applikationen Orange Video Meeting.

Appen Orange Video Meeting finns för både Android- och Apple-enheter och låter användarna delta aktivt i videokonferenser som initieras via Orange Business Services’ Open Videopresence, en plattform som bygger på Scopia-infrastruktur. Applikationen Orange Video Meeting drivs med Scopia Mobile-teknologi från Radvision, ett företag i Avaya-koncernen. Open Videopresence finns tillgängligt i 107 länder och gör det redan nu möjligt att hålla videomöten över vilket nätverk som helst och kombinera utrustning från marknadens största leverantörer, inklusive olika typer av videokonferensrum, desktoputrustning och ofta även ”telepresence”-rum. PC- och Mac-datorer använder den lättviktiga, fullt utrustade konferensklienten Scopia Desktop från Radvision.

Orange Video Meeting kan laddas ner gratis till mobila enheter och pekdatorer från Apples App Store eller Googles Play Store. Efter att ha laddat ner appen kan mötesdeltagare – till exempel anställda, kunder eller affärspartners – enkelt ansluta sig till en videokonferens genom att klicka på en länk i ett e-postmeddelande eller en inbjudan i en mobil kalender. Den smarta länken känner av vilken sorts enhet mötesdeltagaren använder och öppnar en lämplig applikation för att delta i konferensen.

”Att möjliggöra videoaccess varifrån som helst och från alla sorters enheter är avgörande för att vidareutveckla användningen av videokonferenser”, säger Eric Monchy, Vice President inom Videoconferencing på Orange Business Services. ”Genom att göra det lika enkelt för alla anställda, kunder och partners att vara med, oavsett var de befinner sig eller vad de använder för slags enhet, blir videokonferenser ett standardverktyg för samarbete, och inte bara något som används vid speciella möten. Orange Video Meeting, som drivs med Scopia Mobile från Radvision, möjliggör tillgång till videokonferenser i en enda knapptryckning, perfekt för dagens mobila arbetslag och ”bring your own device”-kultur.

Med hjälp av Orange Video Meeting kan användare delta till fullo via sin privata eller yrkesmässiga mobila enhet eller pekdator, precis som om de satt vid sin arbetsstation. Scopia Mobile är branschens första standardbaserade mobila videoapplikation som erbjuder videokonferenser i HD. Med Scopia Mobile-teknologin i Orange Video Meeting kan mötesdeltagare samarbeta fullt ut och dela ljud, HD-video och data. Moderatorer kan leda och övervaka konferenser direkt från sin mobila enhet, precis som om de vore på plats i konferensrummet eller vid sin arbetsstation.

”Molnbaserade videotjänster har ett enormt värde för företag i alla storlekar”, säger Boaz Raviv, Vice President och global chef för Avayas videoportfölj. ”Tillsammans med Orange erbjuder vi kunderna branschens bästa standardbaserade verktyg för videosamarbete, som användarna kan utnyttja oavsett var de är eller vilken sorts enhet de använder. Orange höjer ribban för vad kunder kan förvänta sig av sina operatörers hostade videolösningar – i dagens BYOD-klimat måste de kunna nås från alla typer av enheter. Detta är ett utmärkt exempel på hur vår relation med Orange utvidgar Avaya Collaborative Cloud, Avayas strategiska ramverk för privata, offentliga och hybridmoln.

Denna korta video visar enkelheten och de samarbetsmässiga fördelarna med den mobila appen Orange Video Meeting: http://oran.ge/12RcRbd

Om Radvision, ett företag i Avaya-koncernen

Radvision, ett Avaya-företag, är en ledande leverantör av teknologi för videokonferens och telepresence över IP och trådlösa nätverk. Radvision samarbetar med sina partners i kanalen och bland tjänsteleverantörer för att erbjuda visuell end-to-end-kommunikation som hjälper företag att samarbeta mer effektivt. Radvision driver utvecklingen av integrerad kommunikation framåt med sina unika teknologier som maximerar kraften i video, telefoni och data över alla sorters nätverk. Besök www.radvision.com, vår blogg, och följ oss på Facebook, Google+, LinkedIn, Twitter, och YouTube.

Radvision och Scopia är registrerade varumärken som tillhör Radvision, Ltd. Alla produkt- och företagsnamn som nämns ovan kan vara varumärken som tillhör sina respektive ägare. Alla rättigheter förbehålles © 2012 Radvision, Ltd.

Roger Söderberg, Nordisk VD, Orange Business Services. Tel. (08) 51913171, roger.soderberg@orange.com

Presskontakt Susan Rose Communication AB, Tel 073 300 3010, susan@susanrose.se

Orange Business Services är France Telecoms B2B-enhet och en ledande leverantör av globala, integrerade kommunikationslösningar till multinationella företag. Orange Business Services äger världens största nätverk för tal och data vilket täcker 220 länder och territorier och erbjuder lokal support i 166 länder. Med en omfattande rad kommunikationstjänster, bland annat cloud computing, enterprise mobility, M2M, säkerhet, unified communication, videokonferenser och bredband är ambitionen att leverera en ”bäst-i-klassen” kundupplevelse på global nivå. Fler än tusen företag och 1,4 miljoner användare utnyttjar Orange Business Services internationella plattform. Orange Business Services har fyra gånger korats som Best Global Operatör vid World Communication Award. Det finns mer information på

Citat

Eric Monchy, Vice President inom Videoconferencing på Orange Business Services.