Orange bygger globalt M2M-nätverk för transportsektorn

Orange Business Services och Openmatics har ingått ett strategiskt partnerskap i syfte att skapa ett globalt M2M-nätverk som ger operatörer inom transportsektorn tillgång till telematiktjänster från en enda plattform.

Snart kan operatörer inom transportsektorn få tillgång till intelligenta telematiktjänster såsom lägeskontroll och övervakning av fordon genom ett globalt M2M-nätverk (Machine to Machine). Openmatics har ingått ett strategiskt partnerskap med Orange Business Services  om att leverera nätverket som gör det möjligt för transportsektorn att utnyttja telematiktjänster över landsgränser. Openmatics är etablerat av ZF - en av världens ledande leverantörer av komponenter till fordonsindustrin - och som är en leverantörsoberoende, öppen plattform för telematiktjänster.

Openmatics kommer att etablera en ny standard för telematiktjänster som gör olika typer av applikationer tillgängliga på en enda plattform, vilket gör det mycket mer flexibelt att använda tjänsterna än tidigare. Valet av nätoperatör föll på Orange Business Services, som är globalt representerade och har stark fokus på M2M. Från dess internationella M2M Center i Bryssel tillhandahåller Orange en skalbar M2M-infrastruktur som garanterar pålitlig och flexibel dataöverföring i samband med telematiktjänsterna. Det implementeras även en manuell  anslutningstjänst där man vid behov kan beställa, aktivera och spåra SIM-kort via en portal.

Fordonen är anslutna till nätverket via en M2M-enhet från Openmatics, som installeras i fordonet. Data som samlas in och tas emot på enheten överförs via nätverket och görs tillgänglig i en webbportal. Detta innebär att position och status för lastbilar och bussar kan övervakas var som helst. Applikationer, konfigurationer och mediefiler kan även skickas till fordonen oavsett tid och plats. Leverantörer och underleverantörer kan dessutom utveckla appar och erbjuda dem för nedladdning via Openmatics webbutik. För åkerierna ger den lätta tillgången till denna typ av tjänster möjlighet att driva sina företag mer effektivt.

- M2M kommunikationsinfrastrukturen från Orange är avgörande för vår go-to-market strategi eftersom våra kunder kräver global support. Vi har valt att arbeta med Orange eftersom de finns på en global nivå och är mycket fokuserade på M2M. Orange erbjuder ett samlat dedikerat team som hanterar våra globala behov. Partnerskapet har potential att stödja vår tjänsteplattform även i framtiden, säger Thomas Rösch, VD vid Openmatics.

Om Openmatics

ZF har med Openmatics etablerat en ny standard för dataöverföring, vilket gör det möjligt att kombinera flera applikationer på en och samma plattform. Openmatics kan utbyta data med alla relevanta fordonssystem, vilket gör den lämplig för billeasingsföretag, passageraradministration, diagnostisering av fordon, orderhantering, etc. Plattformen är öppen och oberoende av bilmärkeoch är därför lämplig för tredjepartsleverantörer såsom tillverkare av komponenter för bilindustrin samt applikationsutvecklare som kan erbjuda sina telematiktjänster som appar i Openmatics. För mer information om www.openmatics.com

Roger Söderberg, Nordisk VD, Orange Business Services. Tel. (08) 51913171, roger.soderberg@orange.com

Presskontakt Susan Rose Kommunikation, Tel 073 300 3010, susan@susanrose.se

Orange Business Services är France Telecoms B2B-enhet och en ledande leverantör av globala, integrerade kommunikationslösningar till multinationella företag. Orange Business Services äger världens största nätverk för tal och data vilket täcker 220 länder och territorier och erbjuder lokal support i 166 länder. Med en omfattande rad kommunikationstjänster, bland annat cloud computing, enterprise mobility, M2M, säkerhet, unified communication, videokonferenser och bredband är ambitionen att leverera en ”bäst-i-klassen” kundupplevelse på global nivå. Fler än tusen företag och 1,4 miljoner användare utnyttjar Orange Business Services internationella plattform. Orange Business Services har fyra gånger korats som Best Global Operatör vid World Communication Award. Det finns mer information på

Telematiktjänster från en enda plattform. Det blir möjligt eftersom Orange Business Services och Openmatics har ingått ett strategiskt partnerskap i syfte att skapa ett globalt M2M-nätverk.