Orange kunder får tillgång till 800 Cisco Telepresence-lokaler

Orange Business Services lanserar nu en rad initiativ, som ska styrka intresset för Telepresence. Företaget har ingått ett avtal med Cisco som innebär att kunder i Orange Telepresence Community gratis kan använda sig av Ciscos 800 lokaler för Telepresence över hela världen. Avtalet om gratis tillgång till faciliteterna löper fram till den 1 april 2011.

Den 26 augusti 2010: Där vanliga Telepresence-lösningar är begränsade till kommunikation mellan avdelningar internt inom ett företag är Orange Telepresence Community en gemenskap för alla Orange Cisco Telepresence-kunder som gör det möjligt för företagen att kommunicera med varandra via Telepresence.

- Avtalet med Cisco spelar en viktig roll i vår satsning på Telepresence. Orange har det största Telepresence-nätverket. Det kan nås från 140 olika länder och vi är den enda Cisco-partnern som är certifierad i 46 länder. Vi har fler initiativ på gång för att utöka användandet av Telepresence, som är ett strategiskt viktigt område för oss, säger Jan Aronson, chef för Consulting & Solutions Integration Norden och Baltikum.

Bland de nya initiativen finns avtal med andra globala operatörer, som ska göra det möjligt för företag att använda Telepresence, även om de inte använder samma operatör. Orange har redan avtal klart med en operatör och målet är att få minst tre nya avtal med stora operatörer innan årets slut. Detta ska bidra till att stärka Orange Telepresence Community ytterligare.

Orange Business Services håller också på att samla sin Telepresence-infrastruktur i en hostad miljö, vilket gör det möjligt att erbjuda Telepresence som en tjänst. Med detta får företag tillgång till en lösning som administreras från ax till limpa och till ett lägre pris därför att de enbart behöver betala för sitt faktiska användande.

-Vi vill gärna gå i täten för en global video-community baserad på användare, starka Telepresence-lösningar och öppna operatörsnätverk. Det är vår ambition, säger Jan Aronson.

Bakgrundsinformation och bilder

Online intervju om Orange Business Services Telepresence strategi finns här.

Sajten innehåller även ett fotobibliotek.

Orange är det viktigaste varumärket i France Telecom-gruppen, en av världens ledande telekomoperatörer. Orange har 131,8 miljoner kunder på Internet, tv och mobila tjänster i de flesta länder där gruppen är verksam. France Telecom hade en omsättning på 50,95 miljarder euro och 193 miljoner kunder i 32 länder vid slutet av 2009. Av dessa var 132,6 miljoner mobilkunder och 13,5 miljoner var bredbandskunder (ADSL) i hela världen. Orange är den tredje största mobiloperatör och den näst största leverantören av bredbandstjänster i Europa och Orange Business Services är en av världens ledande telekommunikationsleverantörer till multinationella företag.

Gruppen har stark fokus på innovation, konvergens och effektiv kostnadskontroll, och har som mål att etablera Orange som en integrerad operatör och som föregångare för nya telekommunikationstjänster i Europa. Gruppen har fortsatt fokus på sin kärnverksamhet som nätverksoperatör och arbetar samtidigt målinriktat på att bredda sin position inom nya tillväxtområden. Gruppen har som mål att utveckla produkter och tjänster som är enkla och användarvänliga, samtidigt som man följer en hållbar och ansvarsfull affärsmodell.

Orange Business Services i Norden

Orange Business Services har 160 medarbetare i Norden på åtta kontor och kunderna innefattar bland annat Alfa Laval, det norska utrikesdepartementet, Hempel, Metsäliitto Group, Norske Skog, Ossur, Samskip, StatoilHydro och Trelleborg.

För ytterligare information kontakta:
Jan Aronson, chef för Consulting & Solutions Integration Norden och Baltikum.

Telefon direkt +46 8 51 91 3124. Mobil:  +46 708 91 3124

Presskontakt Susan Rose Kommunikation, Tel 0735 81 35 40, susan@susanrose.se