Orange lanserar Unified Communications i molnet

Orange Business Services har nyss lanserat BusinessTogether as a Service, som är en Unified Communications-lösning, som nås via molnet. ”As-a-service”-modellen ger verksamheter snabb och ekonomisk tillgång till kommunikations- och samarbetsverktyg, oberoende av tid, plats och utrustning.

Den nya Business Together as a Service-lösningen utnyttjar den kommande moln-infrastrukturen som Orange Business Services lanserade tillsammans med SITA innan sommaren. Denna dedikerade infrastruktur baseras på sex datacentra fördelade på fem kontinenter, och erbjuder utöver bättre global räckvidd den högsta säkerhetsnivån, något som har största prioritet bland globala verksamheter.

Businesss Together as a Service innehåller telefoni, Unified Messaging, chat med Presence, konferensverktyg (audio, webb och video), support av mobile enheter och möjlighet att integrera ett kontaktcenter. Via en användarvänlig portal kan verksamheterna välja mellan fem fördefinierade profiler som matchar olika medarbetargruppers behov samt lätt öka eller minska antalet användarkonton.

Denna flexibilitet i lösningen innebär att verksamheter snabbt kan öppna nya kontor, integrera uppköpta verksamheter och anpassa sig till ändrade affärsbehov. Dessutom betalar man bara efter faktisk användning och endast för de applikationer som medarbetarna använder.

- Den nya molnbaserade lösningen erbjuder både flexibilitet och ekonomi till vår befintliga Unified Communications-lösning. Medarbetarna får verktyg som ökar deras produktivitet, så att de snabbare och lättare kan göra sitt jobb. Business Together as a Service understödjer effektivt samarbete i kraft av en komplett svit av on-demand-verktyg, säger Roger Söderberg, Nordisk VD på Orange Business Services.

- Oranges Business Services och CISCO hjälper IT-avelningar att få tillgång till collaboration och Unified Communications-applikationer i den takt de själva väljer: i molnet , på plats eller en kombination av båda. Verksamheterna kan fritt och flexibelt välja hur de vill ge medarbetarna tillgång till dessa avancerade och affärskritiska teknologier, säger Eric Schoch, senior director för CISCO Hosted Collaboration Solution.

Business Together as a Service baseras på CISCO Hosted Collaboration Solution. Lösningen är redan tillgänglig i Frankrike där den används av sex verksamheter, bland dessa Xerox General Services och Orange Labs. De blir tillgänglig i övriga Europa under 2011 och i alla andra regioner under 2012.

Partnerskapet mellan CISCO och Orange Business Services

Orange Business Services är en av CISCO:s ledande tjänsteleverantörskunder i Europa och en av de två globala tjänsteleverantörer som kvalificerade sig till de första marknadstesterna av CISCO:s HCS-teknologier. Orange Business Services och CISCO har en gemensam vision om att erbjuda verksamheter en stor palett av collaborations-verktyg tillsammans med tillgång till nätverk från molnet. Båda bolagen önskar att leverera kostnadseffektiva standardiserade Unified Communications-lösningar baserat på Orange erfarenhet av att leverera och supportera end-to-end IP-telefoni och collaboration-lösningar.

Presskontakt Susan Rose Kommunikation, Tel 0735 81 35 40, susan@susanrose.se

Roger Söderberg, Nordisk VD, Orange Business Services. Tel. (08) 51913171, roger.soderberg@orange.com

Orange är det viktigaste varumärket i France Telecom-gruppen, en av världens ledande telekomoperatörer. Orange har 131 miljoner kunder inom Internet, tv och mobila tjänster i de flesta länder där gruppen är verksam. France Telecom hade 2009 en omsättning på 44,8 miljarder euro (22,1 miljarder euro under första halvåret 2010). Vid utgången av juni 2010 var den totala kundbasen på 182 miljoner kunder i 32 länder. Av dessa var 123,1 miljoner mobilkunder och 13,2 miljoner var bredbandskunder (ADSL) i hela världen. Orange är den tredje största mobiloperatören och den tredje största leverantören av bredbandstjänster i Europa och Orange Business Services är en av världens ledande telekommunikationsleverantörer till multinationella företag.Med projektet ”conquest 2015” adresserar Orange sina medarbetare, kunder, aktieägare och det omgivande samhället med konkreta handlingsplaner. Detta ger sig uttryck i en ny HR-vision för medarbetarna, implementering av nätverksinfrastruktur som stödjer Gruppens framtida tillväxt, en ambition om att leverera exceptionella kundupplevelser via förbättrad service samt en ökad internationell utveckling.