Orange och Tata öppnar för Telepresence på tvärs av nätverk

Orange Business Services och Tata Communications har ingått ett partnerskap som innebär att användare framöver kan nyttja Telepresence mellan olika nätverk till skillnad från idag, där deltagarna i videokonferenser måste vara på ett och samma nätverk. Avtalet är ett genombrott för Orange, som har många globala kunder i tillväxtekonomierna i Asien.

Avtalet mellan Orange Business Services och Tata Communications skapar kompabilitet mellan Orange Telepresence Community och Tatas Global Meeting Exchange, så företag framöver kan genomföra Telepresence-möten på tvärs av dom två nätverken. Avtalet är ett genombrott för Orange Business Services, som har många globala kunder med aktiviteter i tillväxtekonomierna i Asien, där Tata har en mycket stark representation.

Tata äger idag världens största globala nätverk av offentligt tillgängliga Telepresence-mötetsrum – typiskt på hotell och affärscentra där rummen kan hyras per timme. Hittills driver Tata 33 Telepresence-mötesrum i 17 länder över hela världen. I och med avtalet blir det möjligt för Oranges Telepresence-kunder att hålla videokonferenser med personer som använder Tatas konferens-faciliteter och tvärtom. Se en videointervju med Andrew McFadzen från Orange Business Services om avtalet mellan Orange och Tata här.

130 procent tillväxt i Telepresence-lokaler

– Vi har inom de senaste 12 månaderna haft en tillväxt på 130 procent vid försäljningen av Telepresence-rum. Tillväxten kommer att fortsätta öka de följande åren i takt med att företagen på allvar inser fördelarna i form av ökad produktivitet, besparingar, miljöhänsyn och tätare kontakt med sina partners.

Avtalet med Tata är särskilt intressant eftersom företaget får fler och fler globala kunder, som med fördel kan använda Telepresence, och företaget vidgar samtidigt löpande sitt nätverk av Telepresence-rum världen över, säger Jan Aronson, Director Global Services, Norden och Baltikum.

– En rad av våra kunder har innan offentliggörandet av avtalet med Orange Business Services genomfört videomöten på tvärs av Orange och Tatas nätverk och de är mycket nöjda. Vi förväntar oss därför en stor efterfrågan på lösningen. För Tata Communications finns det många fördelar med att kunna erbjuda Orange stora kundportfölj i vårt nätverk av Telepresence-möteslokaler, säger Peter Quinlan, vice president, Telepresence Managed Services i Tata Communications.

Orange Business Services lanserade sitt Telepresence-initiativ – Telepresence Community – juli 2010. Lösningen gör det möjligt för företag som har investerat i videoteknik att använda Telepresence utanför företagets egen organisation och också involvera kunder, leverantörer och partners som antingen är anslutna till Orange’ globale MPLS platform eller en partner/leverantörs nätverk. Telepresence Community är tillgängligt i 45 länder och sprids ytterligare i år. Än så länge fungerar Telepresence på tvärs av nätverk endast för företag som använder Telepresence-utrustning från Cisco, men planen är att bredda med fler leverantörer.

Jan Aronson, Director Global Services, Norden och Baltikum.

Telefon direkt +46 8 51 91 3124. Mobil: +46 708 91 3124

Presskontakt Susan Rose Kommunikation, Tel 0735 81 35 40, susan@susanrose.se

Orange Business Services är France Telecoms B2B-enhet och en ledande leverantör av globala, integrerade kommunikationslösningar till multinationella företag. Orange Business Services äger världens största nätverk för tal och data vilket täcker 220 länder och territorier, varav det erbjuds lokal support i 166 länder. Med en omfattande rad kommunikationstjänster, härav cloud computing, enterprise mobility, M2M, säkerhet, unified communication, videokonferenser och bredband är ambitionen att leverera en ”bäst-i-klassen” kundupplevelse på global nivå. Fler än tusen företag och 1,4 miljoner användare utnyttjar Orange Business Services internationella plattform. Orange Business Services har fyra gånger korats som Best Global Operatör vid World Communication Award. Det finns mer information på www.orange-business.com

Orange är det viktigaste varumärket i France Telecom-gruppen, en av världens ledande telekomoperatörer. Orange har 131 miljoner kunder inom Internet, tv och mobila tjänster i de flesta länder där gruppen är verksam. France Telecom hade 2009 en omsättning på 44,8 miljarder euro (22,1 miljarder euro under första halvåret 2010). Vid utgången av juni 2010 var den totala kundbasen på 182 miljoner kunder i 32 länder.

Av dessa var 123,1 miljoner mobilkunder och 13,2 miljoner var bredbandskunder (ADSL) i hela världen. Orange är den tredje största mobiloperatören och den tredje största leverantören av bredbandstjänster i Europa och Orange Business Services är en av världens ledande telekommunikationsleverantörer till multinationella företag.

Med projektet ”conquest 2015” adresserar Orange sina medarbetare, kunder, aktieägare och det omgivande samhället med konkreta handlingsplaner. Detta ger sig uttryck i en ny HR-vision för medarbetarna, implementering av nätverksinfrastruktur som stödjer Gruppens framtida tillväxt, en ambition om att leverera exceptionella kundupplevelser via förbättrad service samt en ökad internationell utveckling.