Roger Söderberg ny chef for Orange i Norden

Orange Business Services har headhuntat svenske Roger Söderberg till tjänsten som chef för koncernens nordiska organisation. Hans ambition är att stärka Orange som en tjänsteleverantör och integratör i Norden.

Orange Business Services har anställt Roger Söderberg som ny nordisk chef. Roger Söderberg, (51 år), kommer att ansvara för bolagets verksamhet i Norden och Baltikum totalt 160 anställda fördelade på åtta länder. Med utnämningen får Orange Business Services en mycket erfaren ledare med stor insikt inom telekomsektorn. Söderberg kommer från en tjänst som nordisk VD BT (British Telecom) där han var huvudansvarig för Norden och Baltikum. Innan dess var han chef för Professional Services Orange Business Services, och bakom sig har han också en lång karriär med flera chefstjänster AT & T. Roger Söderberg har också en stark IT-bakgrund med ledande befattningar på Siemens Business Services, Capgemini och IBM, och just kombinationen av IT- och telekompetens är viktigt för Orange.

Orange Business Services har under de senaste åren flyttat upp i värdekedjan jämfört med andra telekomleverantörer och är idag mer tjänsteleverantör och integratör än en ren operatörsverksamhet. Roger Söderberg ska tillföra ytterligare stimulans till denna kursändring.

Det när ingen tvekan om att möjligheterna på marknaden ligger i tjänster och integration. Orange Business Services är stark inom dessa områden och med en bas i telekomvärlden, vilket traditionella integratörer inte har.

Några av de intressantaste tjänsterna, såsom molnet, telepresence och Unified Communications är naturliga förlängningar av telekommunikation och kräver end-to-end-kompetens som en konventionell integratör inte har. Det kommer vi att utnyttja målinriktat här i Norden, säger Roger Söderberg, Nordisk VD på Orange Business Services.

Även om Norden, räknat till antalet invånare, är en liten region i Orange-perspektiv, får de nordiska länderna mycket uppmärksamhet från det franska moderbolaget. Orange Business Services säljer till stora internationella företagskunder. Sådana finns många av i Norden, både företag med nordiska rötter och inte minst dotterbolag till internationella organisationer, som också är intressanta för Orange Business Services.

– Norden som marknad ligger i framkant. Det är en mogen och konkurrensutsatt marknad och det finns många early adopters på våra breddgrader. Detta gör det mycket intressant för oss att arbeta med nordiska kunder, eftersom vi ser att de ofta testar ny teknik som moln och M2M. Det är givetvis en mycket spännande uppgift för mig att ta ledningen för just denna del av Orange, säger Roger Söderberg.

För mer information kontakta: Presskontakt Susan Rose Kommunikation, Tel 0735 81 35 40, susan@susanrose.se

Orange Business Services är France Telecoms B2B-enhet och en ledande leverantör av globala, integrerade kommunikationslösningar till multinationella företag. Orange Business Services äger världens största nätverk för tal och data vilket täcker 220 länder och territorier, varav det erbjuds lokal support i 166 länder. Med en omfattande rad kommunikationstjänster, härav cloud computing, enterprise mobility, M2M, säkerhet, unified communication, videokonferenser och bredband är ambitionen att leverera en ”bäst-i-klassen” kundupplevelse på global nivå. Fler än tusen företag och 1,4 miljoner användare utnyttjar Orange Business Services internationella plattform. Orange Business Services har fyra gånger korats som Best Global Operatör vid World Communication Award. Det finns mer information på www.orange-business.com

Orange är det viktigaste varumärket i France Telecom-gruppen, en av världens ledande telekomoperatörer. Orange har 131 miljoner kunder inom Internet, tv och mobila tjänster i de flesta länder där gruppen är verksam. France Telecom hade 2009 en omsättning på 44,8 miljarder euro (22,1 miljarder euro under första halvåret 2010). Vid utgången av juni 2010 var den totala kundbasen på 182 miljoner kunder i 32 länder. Av dessa var 123,1 miljoner mobilkunder och 13,2 miljoner var bredbandskunder (ADSL) i hela världen. Orange är den tredje största mobiloperatören och den tredje största leverantören av bredbandstjänster i Europa och Orange Business Services är en av världens ledande telekommunikationsleverantörer till multinationella företag.Med projektet ”conquest 2015” adresserar Orange sina medarbetare, kunder, aktieägare och det omgivande samhället med konkreta handlingsplaner. Detta ger sig uttryck i en ny HR-vision för medarbetarna, implementering av nätverksinfrastruktur som stödjer Gruppens framtida tillväxt, en ambition om att leverera exceptionella kundupplevelser via förbättrad service samt en ökad internationell utveckling.