Siemens utökar samarbetet med Orange Business Services

Siemens nät som levererats och manageras av Orange Business Services vidareutvecklas och utökas nu ytterligare till att omfatta 1500 lokationer i 90 länder.

Stockholm 17 mars 2014: Siemens  har förlängt och utökat sitt avtal med Orange Business Services, som levererar och driver det globala WAN (Wide Area Network) som sammanbinder Siemens-koncernen. Expansionen innebär att Orange utökar med 470 orter i 26 länder till det befintliga nätverk som består av 1030 lokationer i 69 länder som Orange sedan 2009 har managerat åt Siemens.

När utbyggnaden är klar kommer nätverket att omfatta 1 500 platser i 90 länder spridda över hela världen. Tack vare ett kraftfullt nät med hög prestanda kan Siemens dra full nytta av molnbaserade tjänster och tillämpningar, IP-telefoni och telepresence. Detta minskar samtidigt komplexiteten, ökar nätverkets prestanda och Siemens affärsprocesser får ett bättre stöd.

– Vi är ett globalt företag med kontor i hela världen. Vi behöver ett pålitligt nätverk som stöder och utvecklas i takt med vår verksamhet. Vi valde Orange Business Services eftersom de kan leverera ett flexibelt MPLS-nätverk (Multi Protocol Lable Switching) med global täckning. Höga säkerhetsstandarder, tjänstekvalitet, lokal support, attraktiv prisnivå och ett flexibelt, bra samarbete under flera år har också varit avgörande för vårt beslut, säger CIO på Siemens, Dr Norbert Kleinjohann.

Siemens krav på nätverket har ökat genom åren i takt med ett växande antal virtuella team och mobila medarbetare som samarbetar kring projekt runt om i världen. Orange Business Services kan tillmötesgå nya och förändrade krav med en kombination av beprövade och nya tekniker och en innovativ portfölj av tjänster som inkluderar moln-och webbaserade tjänster. Med lokal närvaro i 166 länder, en dedikerad servicedesk samt en effektiv styrmodell, kan Orange säkerställa att Siemens får bästa möjliga kvalitet på tjänsterna i de 90 länder som ingår i nätverket.

Roger Söderberg, Nordisk VD, Orange Business Services. Tel. 08-51913171, roger.soderberg@orange.com

Presskontakt: Susan Rose Communication AB, Tel 073 300 3010susan@susanrose.se

Orange Business Services, som är Orange varumärke för dedicerade B2B-tjänster, är en ledande global integratör av kommunikationslösningar för multinationella företag. Med världens största, sömlösa nätverk för röst och data når Orange Business Services 220 länder och territorier med lokal support i 166 av dessa. Orange Business Services erbjuder en bäst-i-klassen kundupplevelse på global nivå med ett paket av kommunikationstjänster som innefattar cloud computing, mobilitet, M2M, säkerhet, unified communications, videokonferenser och bredband.

Tusentals företagskunder och 1,4 miljoner mobila dataanvändare förlitar sig på Orange Business Services internationella plattform för kommunikation och affärer. Orange Business Services fick tre av telekombranschens högsta utmärkelser vid den årliga Awards World Communication 2012 Best Global Operator, Best Cloud Service och the User’s Choice Award. Orange Business Services är femfaldig vinnare som varande den bästa globala operatören. Läs mer på www.orange-business.com eller följ oss på LinkedIn, Twitter eller Facebook.

Orange är en av världens ledande telekomoperatörer med en årlig omsättning på 43,5 miljarder euro under 2012 och har 166 000 anställda över hela världen per 30 september 2013. Orange är noterat på NYSE Euronext Paris (under ORA) och på New York Stock Exchange (under ORAN).