Unified Communications: Färdigförpackade UC-lösningar till Microsoft Lync

Orange Business Service lanserar en serie UC-lösningar som integrerar Polycoms omfattande produktportfölj inom röst och video med Microsoft Lync. Lösningarna ger stora besparingar och produktivitetsförbättringar.

Orange Business Services och Polycom är nu ett steg närmare i byggandet av framtidens arbetsplats i globala företag. Orange har nyligen lanserat en rad färdigförpackade UC-lösningar som integrerar Polycoms röst- och videoprodukter med Microsofts Communication Servers – inklusive den nyaste generationen; Microsoft Lync 2010. Orange ansvarar för integrationen av lösningarna, som möjliggör en mer naturlig och obehindrad kommunikation när snabbmeddelande i realtid, närvarotindikation, telefoni och video kombineras i ett enda gränssnitt.

– Konsumentbeteendet styr i hög grad it-lösningar idag. Medarbetare förväntar sig att ha tillgång till alla moderna kommunikationsverktyg och företagen efterfrågar lösningar så att de kan skapa en arbetsmiljö där medarbetare, arbetsgrupper och kunskap kan knytas ihop säkert och effektivt på tvärs av kommunikationskanalerna och oavsett var de anställda befinner sig. Partnerskapet med Microsoft och Polycom kopplad till vår erfarenhet av integration gör det möjligt att leverera lösningar som ökar produktiviteten, bevarar en hög säkerhetsnivå och sänker kostnadsnivån, säger Paul Molinier, vice vd för Unified Communications & Collaboration, Orange Business Services.

– Vi samarbetar med ledande leverantörer som Orange och Microsoft med avsikt att leverera starkt integrerade UC-lösningar till våra kunder. De integrerade lösningarna gör det möjligt för företag att öka produktiviteten, öka avkastningen av existerande investeringar och reducera ROI. Detta gäller t ex vid användning av vår H.264 High Profile, som minskar kraven på bandbredd i Telepresence-lösningar med 50 procent, säger Gary Rider, vd för Polycom EMEA.

– Orange Business Services kan leverera en hel svit av unified communications-lösningar till företagsmarknaden baserade på Polycoms enheter optimerade för Microsoft Lync Server 2010. I kombination med Oranges globala nätverk, flexibla hostingfaciliteter och status som Microsoft Gold-certifierad partner öppnar det en möjlighet för stora företag att implementera unified communications snabbt och samtidigt få produktivitetsförbättringar till en samlat lägre kostnad, säger Yancey Smith, vd för Product Management i Microsoft.

Lösningarna inkluderar hela Polycoms omfattande produktportfölj inberäknat desktop och IP-telefoner för konferens, Telepresence-lösningar i olika storlekar samt CX5000 Unified Conference Station. Även Polycom är Microsoft Gold-certifierad partner. Hör mer om de integrerade UC-lösningarna i denna video.

Orange Business Services är France Telecoms B2B-enhet och en ledande leverantör av globala, integrerade kommunikationslösningar till multinationella företag. Orange Business Services äger världens största nätverk för tal och data vilket täcker 220 länder och territorier, varav det erbjuds lokal support i 166 länder. Med en omfattande rad kommunikationstjänster, härav cloud computing, enterprise mobility, M2M, säkerhet, unified communication, videokonferenser och bredband är ambitionen att leverera en ”bäst-i-klassen” kundupplevelse på global nivå. Fler än tusen företag och 1,4 miljoner användare utnyttjar Orange Business Services internationella plattform. Orange Business Services har fyra gånger korats som Best Global Operatör vid World Communication Award. Det finns mer information på www.orange-business.com

Orange är det viktigaste varumärket i France Telecom-gruppen, en av världens ledande telekomoperatörer. Orange har 131 miljoner kunder inom Internet, tv och mobila tjänster i de flesta länder där gruppen är verksam. France Telecom hade 2009 en omsättning på 44,8 miljarder euro (22,1 miljarder euro under första halvåret 2010). Vid utgången av juni 2010 var den totala kundbasen på 182 miljoner kunder i 32 länder.

Av dessa var 123,1 miljoner mobilkunder och 13,2 miljoner var bredbandskunder (ADSL) i hela världen. Orange är den tredje största mobiloperatören och den tredje största leverantören av bredbandstjänster i Europa och Orange Business Services är en av världens ledande telekommunikationsleverantörer till multinationella företag.

Med projektet ”conquest 2010” adresserar Orange sina medarbetare, kunder, aktieägare och det omgivande samhället med konkreta handlingsplaner. Detta ger sig uttryck i en ny HR-vision för medarbetarna, implementering av nätverksinfrastruktur som stödjer Gruppens framtida tillväxt, en ambition om att leverera exceptionella kundupplevelser via förbättrad service samt en ökad internationell utveckling.

För ytterligare information kontakta:
Jan Aronson, chef för Consulting & Solutions Integration Norden och Baltikum.

Telefon direkt +46 8 51 91 3124. Mobil:  +46 708 91 3124

Presskontakt Susan Rose Kommunikation, Tel 0735 81 35 40, susan@susanrose.se