• Oras/

Oras Group investerar digitalt genom uppköp av schweiziska techföretaget Amphiro

Report this content

Sanitetsföretaget Oras Group har länge varit drivande i den digitala utvecklingen av blandare och duschutrustning. Nu stärker man sin position genom att köpa majoriteten av aktierna i schweiziska tech start-upen Amphiro.

– Varje del av människors hem blir smartare och uppkopplat, dusch och blandare är inget undantag. Vi är övertygade om att flera olika digitala lösningar kommer att dyka upp inom sanitetsbranschen de kommande åren, vi har för avsikt att fortsätta vara ledande i den utvecklingen, säger Markus Lengauer, vd på Oras Group.

Oras Group har nyligen köpt en majoritet av aktierna i företaget Amphiro, ett schweiziskt start up-bolag med ett stort kunnande inom energiskördning, IoT och molntjänster. Tillgången till dessa teknologier och Amphiros know-how, kombinerat med Oras Groups expertis inom sanitetsprodukter, skapar nya möjligheter för att utveckla innovativa produkter och tjänster som främjar hälsa, bekvämlighet och hållbarhet.

– Personligen välkomnar jag varje ny produkt eller tjänst som hjälper människor att göra medvetna val och som sparar på världens resurser. Jag tror starkt på smart användning av teknik med en överlägsen

användarvänlighet. Amphiro visar prov på att både leverera intuitiv och användarnyttig teknik, samtidigt som deras idéer och tankar om framtiden i hög utsträckning liknar det vi inom Oras Group också tror på. Vi är väldigt glada att Amphiro nu är en del av vår familj, säger Markus Lengauer.

– För Amphiro är Oras Group en perfekt ägare. Vårt fokus är att designa komponenter i stora produktionsvolymer som är enkla att installera och vår molnlösning är väldigt skalbar. Det här öppnar upp sanitetsbranschen för dataanalys, användarengagemang och digitala tjänster. Med Oras Groups stora marknadsandel och kunnande kan vi nu förverkliga vår vision om att bygga digitala tjänster kring blandare på en massmarknad, säger Thomas Stiefmeier, grundare och vd på Amphiro.

Oras Group har lett den digitala och tekniska utvecklingen inom sanitetsbranschen. Företaget har sedan flera år tillbaka varit marknadsledande inom beröringsfria blandare för både privata hem och offentliga miljöer. Uppköpet av Amphiro är en tydlig signal om Oras Groups ambitioner och vision för framtidens sanitetsbransch.

För mer information kontakta:
Markus Lengauer, vd Oras Group
markus.lengauer@orasgroup.com

Om Oras Group
Oras Group är en betydande leverantör av sanitetsprodukter i form av blandare och duschutrustning: marknadsledande i Norden och ett av de ledande företagen i Europa. Bolagets uppdrag är att göra användningen av vatten enkelt och hållbart och dess vision är att bli den marknadsledande leverantören av avancerade sanitetsprodukter i Europa.

Oras Group ägs av familjeföretaget Oras Invest, som är en industriell ägare. Huvudkontoret för koncernen ligger i Rauma, Finland, och koncernen har fyra tillverkningsanläggningar: Burglengenfeld (Tyskland), Kralovice (Tjeckien), Olesno (Polen) och Rauma (Finland). Oras Group sysselsätter cirka 1400 personer.

Mer information finns på www.oras.com

Taggar: