Oras har framgångar i Sverige

Report this content

Nordens största tillverkare av sanitetsarmatur, finska Oras, ökade förra året sin omsättning till 1183.46 miljoner kronor från 1136.46 miljoner kronor året innan. Det är en ökning med 4 procent. Oras är marknadsledande i Norden. Ökningen i den svenska delen av Oras var 22,6 procent förra året, omsättningen var på 66 miljoner kronor. Det betyder att utvecklingen i Sverige är en av de bästa jämfört med hur det är på Oras övriga marknader.

Oras AB har sitt Sverigekontor i Västerås och elva anställda. Bolaget är en fristående resultatenhet under koncernen Oras OY som är ett familjeägt finskt företag. De nordiska länderna är Oras huvudmarknad och här rådde ett stabilt ränteläge under förra året. Det ledde till många konstruktionsprojekt och fastighetsrenoveringar och det var gynnsamt för Oras. Det svenska bolaget ökade sin omsättning till 66 miljoner kronor, en ökning på 22,6 procent. Denna framgångsrika utveckling startade redan 2004 då Oras ökade till 53,8 miljoner från året innan, d v s cirka 47 procent. Det operativa resultatet för koncernen under 2005 uppgick till 171.08 miljoner kronor, mot 204.92 miljoner kronor året innan. – Trots ökade råvarupriser och ökad konkurrens har vi haft en betydande försäljningsökning i flera år. 2005 blev ett riktigt rekordår i Sverige. Vår tillväxt beror både på att vi har en bättre mix av produkter, effektivare produktion, samt en intensiv marknads bearbetning säger Richard Stålhuvud, Sverigechef. För Oras är design lika viktigt som den modernaste teknologin. Företaget samarbetar både med finska industridesigners och under senare år med det italienska designföretaget Alessi. Samarbetet har varit en succé. Blandarnas innovativa kombination av design och teknik har gjort Oras till trendsättare i Europa när det gäller blandare.