Svenska Orbit Esport AB storsatsar och förvärvar amerikanska e-sportorganisationen Red Reserve

Report this content

Svenska Orbit Esport AB storsatsar och förvärvar rättigheterna till den USA-baserade e-sportsorganisationen Red Reserve. Red Reserve är en stor kreatör av esport-relaterat innehåll med miljontals följare via mediekanaler som Twitter, YouTube, Facebook.

Orbits olika e-sportlag kommer i fortsättningen att tävla under varumärket Red Reserve och dra nytta av den miljonspridning som Red Reserves olika följare representerar.

– Förvärvet av Red Reserve är en milstolpe i verksamheten. E-sporten växer så det knakar och representerar en högintressant målgrupp för sponsorer och annonsörer. Red Reserve ligger nu i internationell framkant både vad det gäller e-sportlag och följare. Vi ska vara med och positionera oss som en av de större svenskägda aktörerna med en organisationsstruktur i stil med större idrottslag. Vi har framsynta och dedikerade ägare som är beredda att satsa och förstår potentialen i det vi håller på med, säger Patrik Andersson, som har lång erfarenhet av e-sport och som tillsammans med bland andra Storytelägaren Jonas Sjögren, är delägare i Orbit.

Förutom CS:GO lag har Orbit också ett framgångsrikt Call of Duty-lag som nyligen blev europamästare. Dessutom finns ett eget Overwatch-lag samt kontrakterade proffsspelare inom FIFA 17 och Hearthstone. Orbit och Red Reserve drivs från huvudkontoret i Göteborg med skräddarsydda "boot-camp" faciliteter för lagen. I Florida finns också ett "team house" där man kan träna, producera och streama e-sport content.

Orbit är också huvudägare i Battleriff Gaming AB som utvecklar och driver en IT-plattform där esportare kan utmana varandra för riktiga pengar. Bolaget har varit verksamt i cirka 1,5 år och har redan etablerat sig som en av de större aktörerna inom denna marknadsnisch med stadigt stigande medlemsantal. I mars i år genomförde Battleriff företrädesemission som tillförde bolaget 6,5 miljoner kronor.

För ytterligare information:
Patrik Andersson tfn + 46 769 47 73 66, e-post: patrik@orbit.gg