Dansk pensionsfond inkluderar Orbital Shower i sina byggprojekt

Den danska pensionsfonden Velliv har tecknat ett ramavtal med Orbital. Det är pensionsfondens fastighetsbolag Velliv Ejendomme som satsar på att göra sitt fastighetsbestånd ännu mera hållbart.

Den danska pensionsfonden Velliv har ingått ett ramavtal med svenska climate tech bolaget Orbital. Det är pensionsfondens fastighetsbolag Velliv Ejendomme som har ingått avtalet, vilket innebär att Orbital Shower kommer att installeras i Vellivs kommande byggprojekt.

Detta är en del i Vellivs strategi för att göra sitt fastighetsbestånd ännu mer långsiktigt hållbart. Pensionsfonden har sedan tidigare ett stort fokus på cirkulärt byggande och återanvändning av byggmaterial i samband med renoveringsprojekt. Man har även installerat solceller på många av fastigheterna. Genom att satsa på mer effektiv användning av vatten tar man nu nästa steg i den gröna omställningen.

Om Orbital Shower
Orbital Shower renar och återcirkulerar vattnet vilket gör det möjligt att njuta av långa härliga duschar och samtidigt spara både vatten, energi och CO2. Du kan duscha så länge du vill på bara 15 - 20 liter, medan en dusch som inte återcirkulerar använder minst 100 liter. På så sätt sparas upp till 90 % vatten, 80 % energi och CO2 utsläppen minskar med 70 % jämfört med en konventionell dusch.

Om Orbital
Orbital grundades 2012 av Mehrdad Mahdjoubi, efter ett akademiskt samarbetsprojekt mellan NASA och svenska industridesigners, vilket ledde till utvecklingen av Orbital Shower. Företaget har belönats med ett flertal priser och mottagit finansiering från tongivande investorer med anknytning till Skype, Northvolt och Amazon. Orbital har en global portfölj på mer än 100 patent, expanderar snabbt på den skandinaviska marknaden och förbereder just nu en internationell lansering.

Om Velliv
Velliv (tidigare Nordea Liv & Pension) är ett danskt kundägt pensionsbolag. Bolaget grundades 1919 och är idag ett av Danmarks största kommersiella pensionsbolag med över 400 000 kunder.

VP Commercial