Orbital Systems lanserar ny smart duschmodell

Orbital Systems, företaget bakom den cirkulära duschen Orbital Shower, lanserar nu en helt ny duschmodell kallad Orbital Shower Retrofit. Det är en plug & play produkt som går att sätta in i befintliga badrum, utan att man behöver bryta tätskikt, borra hål eller dra om rör.

- På det här sättet öppnar vi upp för en helt ny kategori av kunder – de som vill investera i klimatsmart teknik och sänka sina kostnader, men inte har något omedelbart behov av en total badrumsrenovering, berättar Peter Bixe, kommersiell chef på Orbital Systems.

Precis som den ursprungliga Orbital Shower ligger fokus på att spara vatten, energi och sänka driftskostnader utan att på något sätt tumma på komfort och kvalitet. Genom att duschen renar vatten i ett filter och med UV-ljus, återvinner värme och återcirkulerar duschvatten minskar både vatten- och energiförbrukningen drastiskt. Det handlar om vattenbesparingar på upp till 90% och minskad energiförbrukning med upp till 80%.

Långa, sköna duschar utan att slösa
Lika viktigt som de miljömässiga och ekonomiska aspekterna är upplevelsen av produkten – hur det faktiskt känns att ta en dusch i Orbital Shower. Det ska vara lika skönt om inte ännu skönare än i en vanlig dusch, en form av långsiktigt hållbar njutning helt enkelt.

- Om man ska åstadkomma en beteendeförändring inom miljöområdet är det nödvändigt att ta fram en lösning som inte känns som en uppoffring för användaren, säger Mehrdad Mahdjoubi, grundare och vd på Orbital Systems.

Installation på köpet
Ytterligare en nyhet med Orbital Shower Retrofit är att hela installationen är inkluderad i köpet. Orbital Systems har sitt eget team med installatörer som sköter om allt från ax till limpa efter att kunden har beställt sin dusch och fått komponenterna levererade. Orbital Systems ser detta som ännu ett steg för att göra det enklare för hushåll och företag att investera i mer klimatsmarta lösningar.

- Med Orbital Shower Retrofit får kunden hela lösningen installerad och klar. Det är bara att beställa på vår hemsida och boka datum för installationen i vår digitala kalender. Det är så långt ifrån att jaga hantverkare och agera projektledare för en helrenovering som man kan komma, konstaterar Peter Bixe.

Läs mer om Orbital Shower Retrofit här.

Vice President Sales & Marketing

Om Orbital Systems
Orbital Systems är ett Malmöbaserat climate tech företag som grundades 2012 av industridesignern Mehrdad Mahdjoubi. Företagets första produkt är Orbital Shower, en cirkulär dusch som renar och återanvänder vatten så att det går åt upp till 90% mindre vatten och 80% mindre energi jämfört med en konventionell dusch.

Citat

Med Orbital Shower Retrofit får kunden hela lösningen installerad och klar. Det är bara att beställa på vår hemsida och boka datum för installationen i vår digitala kalender. Det är så långt ifrån att jaga hantverkare och agera projektledare för en helrenovering som man kan komma.
Peter Bixe, VP Sales & Marketing Orbital Systems