Orbitals smarta duschar i återbrukshus på gårdshotell

Report this content

Ödevata Gårdshotell ligger mitt i det idylliska småländska landskapet och är en föregångare inom hållbar livsstil och turism. Just nu förvandlar man en fallfärdig huslänga till tre semesterlägenheter, alla med Orbital Shower installerad i badrummen.

Malin och Magnus Axelsson, ägare till Ödevata Gårdshotell och FiskeKamp, är ett par som brinner för omställning. För 16 år sedan bestämde de sig för att köpa en uppsättning fastigheter som i princip var helt tomma skal. Sedan har man steg för steg byggt upp gårdshotellet med fokus på vackert boende med hög kvalitet och långsiktig hållbarhet. Ödevata Gårdshotell strävar efter att bli den mest hållbara turistanläggningen i Sverige. Inte bara för upplevelsens skull, utan för att inspirera andra till bättre val också. Och framför allt utan att tulla på vare sig kvalitet eller komfort.

- Vi anser att Orbital Systems dusch är den mest hållbara och innovativa produkten för att spara vatten och energi i bostäder. Detta vill vi vara med och visa och sprida vidare, berättar Malin Axelsson.

Huset som nu omvandlas till tre semesterlägenheter kallas för gröna längan. Det blir boningshus nummer två på Ödevata Gårdshotell och kommer att rymma tre familjelägenheter på ca 50 m2 st. Alla lägenheter kommer att ha två sovrum med privat badrum och det är där Orbital Shower kommer in i bilden.

Den här gången går paret Axelsson all in på ett riktigt återbruksprojekt. Man behåller huskroppen men börjar om från början - bygger om, byter ut och gör miljövänligt. Principen för ett riktigt återbruksprojekt är att man ska köpa så lite nytt som möjligt. Därför köper paret Axelsson material på återbruks- och byggnadsvårdsbutiker eller second hand. Om det inte finns något alternativ till att köpa nytt så ska man välja produkter med hållbarhetsprofil alternativt lokalt producerade produkter och material.

- Det är väldigt spännande att se hur Ödevata Gårdshotell kombinerar ett ambitiöst återbruksprojekt med den klimatsmarta teknologin i Orbital Shower, säger Peter Bixe, kommersiell chef på Orbital.

Om Orbital
Orbital är ett Malmöbaserat climate tech företag som grundades 2012 av Mehrdad Mahdjoubi. Företagets första produkt är Orbital Shower, en cirkulär dusch som renar och återanvänder vatten så att det går åt upp till 90% mindre vatten och 80% mindre energi jämfört med en konventionell dusch, med bibehållen högsta komfort och kvalitet. Bolaget har en global portfölj på fler än 100 patent samt showrooms i Malmö, Köpenhamn och Stockholm.

Christian Kirkegaard
Water Evangelist at Orbital
christian.k@orbital-systems.com

Taggar:

Citat

Det är väldigt spännande att se hur Ödevata Gårdshotell kombinerar ett ambitiöst återbruksprojekt med den klimatsmarta teknologin i Orbital Shower.
Peter Bixe, kommersiell chef på Orbital
Vi anser att Orbital Systems dusch är den mest hållbara och innovativa produkten för att spara vatten och energi i bostäder. Detta vill vi vara med och visa och sprida vidare.
Malin Axelsson, delägare Ödevata gårdshotell