Smarta duschar sparar vatten i bostadsrätter på Gotland

Norr om Visby, i den nya semesterdestinationen Vidhave, är nu 22 Svanenmärkta trähus snart klara för inflyttning. Samtliga är utrustade med Orbital Shower, den smarta cirkulära duschen som sparar både vatten och energi.

​​​

Bostadsrätterna i föreningen Skogsnyckeln, vackert beläget mitt i det gotländska strandlandskapet med havsutsikt från samtliga hus, blev snabbt fulltecknade av köpare. Det är tydligt att både läget och konceptet ligger rätt i tiden och är attraktivt för miljömedvetna och aktiva familjer.

Nova Nature är företaget bakom byggprojektet som påbörjades ifjol. I Vidhave vill man skapa en klimatsmart semesteranläggning där bostadsrätterna bara är första etappen. Ambitionen är att bidra till en ny kultur kring semesterboende med minimalt miljöavtryck. Här kommer man att bygga hotell, spa och ytterligare semesterbostäder, och som alla skapas med högt ställda miljökrav och i harmoni med den gotländska naturen.

Som en del av Nova Natures klimatfokus för Vidhave-projektet har samtliga bostadsrätter utrustats med Orbital Shower. Det innebär att bostadsrättsägarna kan spara upp till 90% vatten och 80% energi jämfört med en vanlig dusch.

- Valet av Orbital Shower är en viktig del i vår ambition att bli klimatpositiva, berättar Jens Hjelte, delägare i Nova Nature Group.

Att värna om jordens resurser och i synnerhet vatten, är en viktig del av ett mer hållbart levnadssätt. Detta är särskilt relevant på Gotland som varje år upplever vattenbrist och restriktioner för hur vatten får användas.

- Vi tycker det är fantastiskt att kunna bidra med våra smarta duschar till det första större cirkulära projektet på Gotland, säger Peter Bixe, Sälj- och marknadschef på Orbital.

Vice President Sales & Marketing

Om Orbital
Orbital är ett Malmöbaserat climate tech företag som grundades 2012 av Mehrdad Mahdjoubi. Företagets första produkt är Orbital Shower, en cirkulär dusch som renar och återanvänder vatten så att det går åt upp till 90% mindre vatten och 80% mindre energi jämfört med en konventionell dusch. Bolaget har en global portfölj på fler än 100 patent samt showrooms i Malmö, Köpenhamn och Stockholm.

Citat

Peter Bixe, Sälj- och marknadschef på Orbital