Bokslutskommuniké 1 januari – 31 december 2010

Styrelsen föreslår en utdelning om 7 kr per aktie
– Fortsatt god försäljning under fjärde kvartalet

Årsvärdet av kundkontrakt ökade med 7 Mkr, exklusive valutaeffekter, jämfört med tredje kvartalet 2010.

Styrelsen har beslutat att föreslå för årsstämman en utdelning om 7 (10) kr per aktie, vilket ger en total utdelning om 163,7 (154,7) Mkr.

Årsvärdet av kundkontrakt (ACV) var 686,4 (652,3) Mkr vid utgången av kvartal 4 2010. En ökning med 34,1 Mkr, 5 %, jämfört med kvartal 4 2009.

Transaktionsnettot uppgick till 30,1 (-) Mkr och transaktionsmarginalen uppgick till 39 (-) % för kvartal 4 2010.

Oktober - December 2010

• Rörelsens intäkter 268,1 (180,3) Mkr
  • Omsättningstillväxt 49 %
  • Rörelseresultat 20,3 (60,9) Mkr
  • Rörelsemarginal 8 (34) %
  • Resultat efter skatt 18,8 (46,6) Mkr
  • Resultat per aktie före utspädning 0,80 (3,07) kr

Januari - December 2010

• Rörelsens intäkter 976,7 (704,9) Mkr
  • Omsättningstillväxt 39 %
  • Rörelseresultat 75,0 (207,5) Mkr
  • Rörelsemarginal 8 (29) %
  • Resultat efter skatt 44,3 (150,4) Mkr
  • Resultat per aktie före utspädning 2,09 (9,89) kr

Neonet-koncernen ingår från och med 1 april 2010. Faktisk transaktionsdag var den 7 april.

Koncernchef Thomas Bill kommenterar:
Året avslutades med en fortsatt god försäljning och en sjunkande grad av neddragningar och uppsägningar av kontrakt (churn) för teknologiverksamheten. Orc fortsätter att visa en god försäljning som ett resultat av konkurrenskraftiga lösningar, en stark organisation och vår finansiella styrka, trots att även teknikleverantörerna fått känna av den pressade situation som rått sedan den globala finanskrisen startade.

Det är också glädjande att vår andra teknologidel - CameronTec - fortsätter att utvecklas bra. Vi ser det som ett kvitto på att det var rätt beslut att lyfta över den verksamheten i en egen enhet.

För vår transaktionsverksamhet blev det fjärde kvartalet något bättre än det tredje tack vare ökade handelsvolymer i oktober och november samt en stigande transaktionsmarginal, vilket är en följd av vårt ökade fokus på kundlönsamhet. På de börser där våra kunder handlar är dock volymerna fortfarande på mycket låga nivåer.

Den allt starkare kronan mot såväl dollar som euro har dock inneburit att både tillväxt och resultat  dämpats.

Jag ser positivt på 2011 tack vare vår affärsmodell med återkommande licensintäkter i teknologiverksamheten, konkurrenskraftiga lösningar, fortsatt lönsamhetsfokus i transaktionsverksamheten och den starka organisationen. Jag bedömer även att vi är på väg att nå våra mål för 2012 med synergieffekter från samgåendet mellan Orc och Neonet om 130 Mkr samt en förväntad lägsta rörelsemarginal på cirka 20% i en svag marknad och en rörelsemarginal om 35% eller mer i goda tider.

Genom affärsområdet Neonet erbjuder Orc även sofistikerade, neutrala mäkleritjänster till professionella marknadsaktörer, med kunder i över 20 länder. Genom dotterbolaget CameronTec är Orc den ledande leverantören av infrastruktur och snabb konnektivitet för FIX-baserad handel.

Orc Software är noterat på NASDAQ OMX Stockholm (SSE: ORC).

Ytterligare information finns på www.orcsoftware.com.

VD Thomas Bill, telefon: +46 8 506 477 35
CFO Anders Berg, telefon: +46 8 506 477 24

Informationen i denna bokslutskommuniké är sådan som Orc Software AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 januari 2011 kl. 08:00.