Bokslutskommuniké 1 januari – 31 december 2011

Stark position i utmanande marknad

De reducerade intäkterna för teknologiverksamheterna under 2011 jämfört med föregående år förklaras främst av kronans förstärkning mot dollarn och euron. Neonet är en besvikelse framför allt på grund av sjunkande volymer.

• Årsvärdet av kundkontrakt (ACV) var 656,5 (686,4) Mkr vid utgången av 2011. En minskning med 29,9 Mkr, 4,4 %, jämfört med utgången av 2010. Under fjärde kvartalet 2011 minskade ACV med 25,0 Mkr.
  • Transaktionsnettot under 2011 uppgick till 76,1 (85,2) Mkr och transaktionsmarginalen var 36 (37) %. Under fjärde kvartalet 2011 var transaktionsnettot 14,5 (30,1) Mkr och transaktionsmarginalen 36 (39) %.
  • Cidron Delfi Intressenter AB lämnade den 19 december 2011 ett offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i Orc Group AB mot ett kontant vederlag om 86 kronor per aktie. Styrelsen i Orc rekommenderade enhälligt Orcs aktieägare att acceptera erbjudandet. Acceptfristen för erbjudandet löper till och med den 27 januari 2012.
  • På grund av det offentliga uppköpserbjudandet från Cidron Delfi Intressenter AB, har styrelsen beslutat att avvakta med att föreslå utdelning för 2011.
  • Under fjärde kvartalet 2011 genomfördes en prövning av värdet på immateriella tillgångar och en nedskrivning av immateriella tillgångar hänförliga till transaktionsverksamheten inom Neonet om 165,0 (-) Mkr beslutades.

Oktober – december 2011

• Rörelsens intäkter 218,0 (268,1) Mkr
  • Omsättningstillväxt -19 %
  • Rörelseresultat, inklusive nedskrivning om 165,0 Mkr, -152,9 (19,2*) Mkr
  • Rörelsemarginal -70 (7*) %
  • Resultat efter skatt -161,9 (17,9*) Mkr
  • Resultat per aktie före utspädning -6,89 (0,80*) kr

Januari – december 2011

• Rörelsens intäkter 923,1 (976,7) Mkr
  • Omsättningstillväxt -5 %
  • Rörelseresultat, inklusive nedskrivning om 165,0 Mkr, -73,9 (71,5*) Mkr
  • Rörelsemarginal -8 (7*) %
  • Resultat efter skatt -103,5 (41,8*) Mkr
  • Resultat per aktie före utspädning -4,40 (1,97*) kr

Neonet-koncernen ingår från och med 1 april 2010. Faktisk transaktionsdag var den 7 april.
*Jämförelsesiffrorna är omräknade. Se avsnittet Redovisningsprinciper, IFRS 3 Rörelseförvärv, i den fullständiga rapporten.

Koncernchef Thomas Bill kommenterar:
”Teknologiverksamheterna – Orc och CameronTec – har 2011 klarat den fortsatt turbulenta utvecklingen på världens finansiella marknader förhållandevis bra och båda affärsområdena har tagit marknadsandelar. Konkurrenskraftiga lösningar i kombination med starka marknadspositioner har gjort att teknologidelarna lyckats stå emot relativt väl när ett flertal banker och mäklarhus upplevt fortsatt kraftiga nedgångar i omsättning och därför tvingats krympa sina verksamheter. Sammantaget har neddragningar och uppsägningar av kundkontrakt – den så kallade churnen – 2011 legat på samma nivå som under 2010.

Årsvärdet av våra kundkontrakt – ACV – har utvecklats svagare under fjärde kvartalet jämfört med årets tredje kvartal. Detta beror huvudsakligen på den svaga marknaden i Europa och i synnerhet Norden.

Förvärvet av Neonet våren 2010 har varit en besvikelse. Utvecklingen inom transaktionsdelen har väsentligt avvikit från våra förvärvskalkyler, främst på grund av reducerade volymer. Därför valde vi under fjärde kvartalet att skriva ned immateriella tillgångar om 165 miljoner.

Oron på de globala finansmarknaderna skapar även möjligheter. Allt fler finansiella aktörer får det svårare att på egen hand bära kostnaderna för utveckling inom IT. Detta gäller också för kunder till Orc Groups mäkleri-verksamhet Neonet. Lanseringen av Execution Service Provider (ESP), en

unik kombination av handels- och teknologilösningar, skapar nya möjligheter för banker och mäklarföretag att ge sina kunder ett bättre kunderbjudande samtidigt som tjänsten ger avsevärda besparingar. Under fjärde kvartalet slutfördes de första ESP-affärerna.

Det är även positivt att vi inom kort lanserar flera nya och förbättrade produkter och tjänster, vilka snart är färdigutvecklade. Det är dock fortsatt osäkert om målet att nå en lägsta rörelsemarginal på 20 procent i en svag marknad kan nås redan 2012.

Sammanfattningsvis är Orc Group väl positionerat på en marknad där det sker stora förändringar. Under fjärde kvartalet har besparingsmöjligheter identifierats och givet resultatutvecklingen, i synnerhet inom Neonet, kommer arbetet för att göra verksamheten effektivare att intensifieras ytterligare under 2012.”

Orc Group är en ledande leverantör av teknik och tjänster till den globala finansbranschen. Orc erbjuder avancerade lösningar för handel och marknadsaccess som används av trading- och market making-firmor, investmentbanker, hedgefonder och mäklarhus.

Orc bistår kunderna genom tre affärsenheter, var och en med väl definierade erbjudanden:

• Orc utvecklar och marknadsför de verktyg som krävs för att bygga lönsamma verksamheter inom finansiell handel och mäkleri.
  • Neonet erbjuder professionella marknadsaktörer flexibla, oberoende och transparanta exekveringstjänster.
  • CameronTec är en branschledande leverantör av infrastruktur för FIX och lösningar för konnektivitet.

Mer information finns på www.orc-group.com

VD Thomas Bill, telefon: +46 8 506 477 35

CFO Thomas Ljunglöf, telefon: +46 8 506 477 24

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Orc Group AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 januari 2012 kl. 08:00.