Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2011

Positiv utveckling för teknologiverksamheterna

De två teknologiverksamheterna Orc och CameronTec fortsätter att utvecklas bra. Årsvärdet av kundkontrakt ökade med 19 Mkr jämfört med första kvartalet och rörelsemarginalen för dessa två segment var 29 % för andra kvartalet och 28 % för första halvåret.

Mäkleriverksamheten i Neonet har, liksom branschen i sin helhet, haft en negativ utveckling under kvartalet, trots flera nya kunder. Rörelseresultatet var -12 Mkr för andra kvartalet och -16 Mkr för första halvåret.

• Årsvärdet av kundkontrakt (ACV) var 667,5 (750,6) Mkr vid utgången av kvartal 2 2011. En minskning med 83,1 Mkr, 11 %, jämfört med kvartal 2 2010.

• Transaktionsnettot uppgick till 18,6 (31,7) Mkr och transaktionsmarginalen uppgick till 35 (35) % för kvartal 2 2011.

April – juni 2011

• Rörelsens intäkter 230,2 (282,7) Mkr
  • Omsättningstillväxt -19 %
  • Rörelseresultat 32,9 (8,9*) Mkr
  • Rörelsemarginal 14 (3*) %
  • Resultat efter skatt 24,5 (5,2*) Mkr
  • Resultat per aktie före utspädning 1,04 (0,22*) kr

Januari – juni 2011

• Rörelsens intäkter 477,9 (453,0) Mkr
  • Omsättningstillväxt 5 %
  • Rörelseresultat 62,4 (36,1*) Mkr
  • Rörelsemarginal 13 (8*) %
  • Resultat efter skatt 45,5 (24,1*) Mkr
  • Resultat per aktie före utspädning 1,94 (1,25*) kr

Neonet-koncernen ingår från och med 1 april 2010. Faktisk transaktionsdag var den 7 april.
* Jämförelsesiffrorna är omräknade. Se under Redovisningsprinciper, IFRS3 Rörelseförvärv på sidan 6 i den fullständiga rapporten.

Koncernchef Thomas Bill kommenterar:
Orcs och CameronTecs försäljning var bra i samtliga regioner under kvartalet. Flera viktiga affärer har gjorts. Kvartalets största affär var med en nordisk kund där en kombination av Orc- och Neonet-teknologi levererades. Andra viktiga kontrakt var med Orcs första kund inom market making i Frankrike, med mäklare i Asien för en fortsatt expansion av DMA-lösningar och ytterligare kontrakt med lokala japanska kunder. Latinamerika förväntas bli en allt viktigare marknad för Orc och under kvartalet har större affärer gjorts med kunder i både Brasilien och Mexiko. Flera av de största affärerna var dessutom lösningar där Orc står för driften. CameronTec var särskilt framgångsrika i Asien- och Stillahavsområdet under detta kvartal med, bland annat, ett stort avtal med en global bank i Australien. Det är också positivt att neddragningar och uppsägningar av kontrakt – den så kallade churnen – minskade jämfört med förra kvartalet.

Mäklarbranschen är inne i en svår period vilket inte minst illustreras av de stora förändringar som skett hos de nordiska mäklarna den senaste tiden. Neonet har också påverkats negativt av de minskade volymerna och den därpå hårdnande konkurrensen. Trots att vi lyckas väl med att få in nya kunder har omsättningen fortsatt att minska med en ökad förlust som följd. Vi tar utvecklingen på stort allvar och företagsledningen arbetar med flera olika aktiviteter för att komma tillrätta med problemen.

Nyckelfaktorerna för det andra halvåret är hur churnen utvecklas för Orc och hur börsomsättningen utvecklas för Neonet. Båda dessa faktorer är i hög grad beroende av om oron på världens finansmarknader fortsätter i kombination med hur kundernas lönsamhet utvecklas.

Samtliga enheter inom Orc Group fortsätter att jobba vidare med utveckling av nya lösningar, breddning mot såväl nya segment som nya geografiska marknader, fortsatt täta och utvecklande kontakter med nya och befintliga kunder i kombination med en noggrann kontroll av kostnaderna.

Med nuvarande valutakurser och låga transaktionsvolymer i Neonet är det fortsatt osäkert om målet – med en lägsta rörelsemarginal på 20 % i en svag marknad – kan nås redan 2012.

Orc Group är en ledande leverantör av teknik och tjänster till den globala finansbranschen. Orc Group erbjuder avancerade lösningar för handel och marknadsaccess som används av trading- och market making-firmor, investmentbanker, hedgefonder och mäklarhus.

Orc Group bistår kunderna genom tre affärsenheter, var och en med väl definierade erbjudanden:

• Orc utvecklar och marknadsför de verktyg som krävs för att bygga lönsamma verksamheter inom finansiell handel och mäkleri.
  • Neonet är en global mäklare som erbjuder professionella marknadsaktörer oberoende avancerade mäklartjänster för institutionell värdepappershandel.
  • CameronTec är finansbranschens ledande leverantör av infrastruktur och snabb konnektivitet för FIX-baserad handel.

Orc Group bedriver sin verksamhet med försäljning, kundsupport och utbildning i nära anslutning till världens ledande finansiella marknader från sina kontor i Europa, Nordamerika och Asien-Stillahavsområdet.

Mer information finns på www.orc-group.com

VD Thomas Bill, telefon: +46 8 506 477 35
CFO Anders Berg, telefon: +46 8 506 477 24

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Orc Group AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 13 juli 2011 kl. 08:00.