Delårsrapport 1 januari – 30 september 2009

Robust rörelsemarginal – Omsättningstillväxt 27 %

Rörelsemarginalen för tredje kvartalet 2009 blev 30 (25) %, trots negativa valutakursdifferenser på 14,9 (+12,6) Mkr. Rensat för dessa var rörelsemarginalen 38 (16) %. Även kassaflödet under kvartalet var starkt, 60,0 (16,4) Mkr. Årsvärdet av kundkontrakt var 628,0 (562,5) Mkr vid utgången av kvartal 3 2009. En ökning med 65,5 Mkr, 12 %, jämfört med kvartal 3 2008. Beräknat till fast växelkurs var ökningen 33,3 Mkr, 6 %. Juli - September 2009 • Rörelsens intäkter 180,7 (142,0) Mkr • Omsättningstillväxt 27 % • Rörelseresultat 54,6 (36,0) Mkr • Rörelsemarginal 30 (25) % • Resultat efter skatt 36,4 (27,8) Mkr • Resultat per aktie före utspädning 2,40 (1,83) kr Januari - September 2009 • Rörelsens intäkter 524,5 (417,3) Mkr • Omsättningstillväxt 26 % • Rörelseresultat 146,6 (84,3) Mkr • Rörelsemarginal 28 (20) % • Resultat efter skatt 103,7 (60,7) Mkr • Resultat per aktie före utspädning 6,82 (3,99) kr Koncernchef Thomas Bill kommenterar: Vi är mycket nöjda med kvartalets omsättningstillväxt på 27 procent och rörelsemarginal på 30 procent, trots negativa valutakursdifferenser på 15 miljoner. Däremot har storleken på uppsagda kontrakt varit högre än tidigare i år och dollarns samt eurons försvagning har haft negativ påverkan på vårt centrala mått: årsvärdet av kundkontrakt, ACV. Vi planerar internt för att de höga nivåerna av uppsagda kontrakt kommer att fortsätta de närmaste kvartalen. Vi är dock övertygade om att nivån med tiden kommer att minska, men när är svårt att säga. Det bästa sättet att möta neddragningarna är genom fokus på fortsatt stark försäljning och en effektiv organisation som ger goda marginaler. Över lag har försäljningen under kvartalet varit god. Av regionerna har Asien- och Stillahavsområdet haft det bästa resultatet och uppvisar en rejäl ökning av sitt ACV före valutakurseffekter. Amerika och Europa har dock haft några ovanligt stora uppsägningar av kontrakt från såväl banker som tradingfirmor. Den balanserade utvecklingen som helhet visar återigen på styrkan av att vara ett globalt bolag. Utvecklingen inom automatiserad handel fortsätter att vara en av de viktigaste drivkrafterna för efterfrågan på våra lösningar. Det har också blivit ännu tydligare hur viktigt vårt erbjudande för konnektivitet är, vilket inte minst de affärer som gjorts i Asien- och Stillahavsområdet visar. Till det kan läggas de utmaningar aktörerna i Europa står inför när det gäller utbyte och uppgraderingar av marknadskopplingar. Med ett kvartal kvar av 2009 är vi övertygade om att såväl omsättning som resultat kommer att öka jämfört med 2008. Om de nu rådande valutakurserna består blir det däremot troligen inte möjligt att öka vårt ACV i slutet av 2009 jämfört med 2008. Omräknat till fasta växelkurser räknar vi dock med att vårt ACV i slutet av 2009 kommer att vara större än i slutet av 2008. Om Orc Software Orc Software (SSE: ORC) är den globala finansbranschens ledande leverantör av lösningar för avancerad värdepappershandel och snabb konnektivitet. Orc har under mer än 20 år försett marknaden med avancerade handelslösningar till marknadsaktörer med höga krav. Företagets lösningar är samlade inom huvudområdena Orc Trading och Orc Connect och erbjuder de verktyg som krävs för att fatta de bästa besluten inom finansiell handel respektive konnektivitet. De erbjuder bland annat starka analysmöjligheter, oöverträffad räckvidd till många marknader, kraftfulla funktioner för automatiserad handel, stöd för avancerad handel med terminer och optioner, extremt låg fördröjning, samt riskhantering. Bland Orcs kunder finns ledande banker, trading- och market making-firmor, börser, mäklarhus, institutionella investerare och hedgefonder. Orc bedriver sin verksamhet med försäljning, kundsupport och utbildning i nära anslutning till världens ledande finansiella marknader från sina kontor i Europa, Mellanöstern och Afrika, Nord- och Sydamerika och Asien-Stillahavsområdet. Mer information finns på: www.orcsoftware.com Kontaktinformation VD Thomas Bill, telefon: +46 8 506 477 35 CFO Anders Berg, telefon: +46 8 506 477 24