Kommuniké från Orc Softwares/Orc Groups årsstämma

Idag den 3 maj 2011 höll Orc Software AB (under namnändring till Orc Group AB) sin årsstämma i bolagets lokaler på Kungsgatan i Stockholm.

Utdelning

Årsstämman fastställde den av styrelsen föreslagna utdelningen på 7,00 kronor per aktie. Avstämningsdag för utdelningen är den 6 maj 2011. Utdelningen beräknas att utbetalas av Euroclear Sweden AB den 11 maj 2011.

Styrelsearvode och revisorsarvode

Styrelsearvodet fastställdes till 205 000 kronor per styrelseledamot och 450 000 kronor för styrelseordföranden. Totalt styrelsearvode utgår därmed med 1 475 000 kronor. Dessutom gavs möjlighet för ordföranden att fördela 150 000 kronor för utskottsarbete. Arvode till revisor ska utgå enligt räkning.

Styrelse och revisorer

Ordinarie styrelseledamöterna Patrik Enblad, Lars Granlöf, Staffan Persson, Eva Redhe Ridderstad och Carl Rosvall omvaldes. Cecilia Lager valdes in som ny styrelseledamot. Patrik Enblad valdes till ordförande.

Ernst & Young AB, med auktoriserade revisorn Ola Wahlquist som huvudansvarig revisor, omvaldes till revisor för ett år.

Bemyndigande för styrelsen att återköpa och överlåta egna aktier

Årsstämman beslöt i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att besluta om att återköpa och överlåta egna aktier. Förslaget innebär i huvudsak att styrelsen bemyndigas att under perioden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, återköpa och överlåta aktier i bolaget. Återköp får ske med högst så många aktier att bolagets innehav av egna aktier vid var tid inte överstiger tio procent av samtliga aktier i bolaget. Återköp ska ske på NASDAQ OMX Stockholm och får ske till ett pris per aktie inom det vid var tid registrerade kursintervallet, varmed avses intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs. Överlåtelse av bolagets egna aktier ska ske på NASDAQ OMX Stockholm, till samma prisvillkor som vid återköp, eller i samband med förvärv av företag eller verksamhet på marknadsmässiga villkor. Syftet med bemyndigandet är att styrelsen ska få ökat handlingsutrymme och möjlighet att fortlöpande anpassa bolagets kapitalstruktur och därigenom bidra till ökat aktieägarvärde samt ha möjlighet att finansiera framtida förvärv.

Bemyndigande för styrelsen om rätten att emittera aktier

Årsstämman beslöt i enlighet med styrelsens förslag om bemyndigande för styrelsen att ha rätten att emittera aktier. Förslaget innebär i huvudsak att styrelsen bemyndigas, för tiden intill nästa årsstämma, att besluta om nyemission av aktier:

(i) med företrädesrätt för befintliga aktieägare att delta i emissionen och

(ii) utan företrädesrätt för befintliga aktieägare att delta i emissionen i samband med företagsförvärv.

Bemyndigandet ska kunna utnyttjas vid ett eller flera tillfällen och får högst avse sammanlagt tio procent av vid emissionsbemyndigandet totalt antal registrerade aktier. Utgångspunkten för emissionskursens fastställande ska vara aktiens marknadsvärde vid respektive emissionstillfälle. Syftet med bemyndigandet är att öka bolagets finansiella flexibilitet samt att ge styrelsen möjlighet att genom emission kunna finansiera företagsförvärv, varvid betalning ska kunna ske helt eller delvis med bolagets aktier och/eller genom att emitterade aktier placeras hos institutionella köpare mot kontant betalning, varvid de kontanta medlen används för att finansiera hela eller delar av förvärvet.

Fastställande av kriterier för utseende av ledamöter till valberedningen

Årsstämman beslöt i enlighet med valberedningens förslag avseende kriterier för utseende av ledamöter till valberedningen.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Årsstämman beslöt i enlighet med styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Firmaändring och bolagsordningsändring

Årsstämman beslöt i enlighet med styrelsens förslag om att ändra bolagets firma till Orc Group AB, vilket innebar en ändring av bolagsordningen.

Konstituerande styrelsemöte

Ett konstituerande styrelsemöte hölls efter årsstämman.

För fullständig information om varje förslag som antogs av bolagsstämman hänvisar vi till www.orcsoftware.com. VD Thomas Bills presentation till aktieägarna finns tillgänglig på www.orcsoftware.com.

För mer information, vänligen kontakta:

Thomas Bill, telefon: 08 506 477 35

Informationen i denna pressrelease är sådan som Orc Software AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 3 maj 2011 kl. 17.20.

Genom affärsområdet Neonet erbjuder Orc även sofistikerade, neutrala mäkleritjänster till professionella marknadsaktörer, med kunder i över 25 länder. Genom dotterbolaget CameronTec är Orc den ledande leverantören av infrastruktur och snabb konnektivitet för FIX-baserad handel.

Orc Software är noterat på NASDAQ OMX Stockholm (SSE: ORC).

Ytterligare information finns på www.orcsoftware.com