Bowling-SM 3-4 mars i Örebro - Sveriges bästa idrottsstad

I helgen 3-4 mars avgörs Bowling-SM i Örebro. Tremannalag från hela Sverige kommer till Sveriges bästa idrottsstad för att göra upp om SM-guldet. Bland annat kommer vi få se Nina Flack, världsmästare i tremanna 2007.

Bowling-SM arrangeras av BK Fight och 62 herrlag och 29 damlag är kvalificerade till helgens tävlingar, som avgörs på Strike & co i Örebro. Laget Spader Dam är titelförsvarare och anförs av Sandra Andersson, som varit vår hetaste dambowlare under det senaste halvåret. Främsta utmanare borde vara Team X-Calibur från Göteborg med tidigare lagvärldsmästarinnan Nina Flack i spetsen.

Lena Baastad (s) – kommunstyrelseordf. I Örebro coachas av guldmedaljörerna i att göra en strike
Prisutdelningen som avslutar söndagen genomförs av Lena Baastad, kommunstyrelsens ordförande i Örebro. Direkt i anslutning till detta får Lena coachning i bowling av guldmedaljörerna för att själv förhoppningsvis kunna slå en strike.

– Jag ser fram emot att få dela ut pris till dem kvinnor och män i Sverige som är bäst på bowling i 3-manna spel. Att Örebro får stå som arrangör för SM ser jag som ett kvitto på att Örebro är väl förtjänt av titeln Sveriges bästa idrottsstad. Ska också bli kul att själv bli coachad av vinnarna i hur man bäst uppnår en strike, säger Lena Baastad (s) kommunstyrelseordförande.

Örebro utsågs 2011 av SVT Sportnytt till Sveriges bästa idrottsstad.  Juryn, som bestått av SVTs sportredaktion och tittare runtom i landet, placerar Örebro som nummer ett utifrån en lista på 25 städer

Bowlingsporten i Sverige
Sverige har under de senaste 20 åren tillhört de 3-4 mest framgångsrika nationerna inom bowling internationellt sett. Vid de tio VM som spelats sedan 1983 har Sverige vunnit 16 guldmedaljer, 16 silver och 11 brons. Det är bara USA som varit i närheten av den medaljskörden. I Sverige finns uppskattningsvis 70 000 personer som deltar i regelbundna tävlingsaktiviteter, av vilka cirka 18 000 har tävlingslicens hos de 800 föreningar som tillhör Svenska Bowlingförbundet. Det finns ca 260 bowlinghallar i Sverige, varav 100 har tillkommit de senaste 10 åren.

Är bowling den nya folksporten?
Det finns siffror som tyder på det. Bowling är på frammarsch i Sverige både som idrott och som fritidsaktivitet. Efter en tids stiltje fick bowlingen en ny boom under slutet av 90-talet och början av 2000-talet. Under åren 2000-2011 har det byggts ungefär 100 nya hallar i Sverige och enligt SIFO:s Orvestoundersökning 2003 spelade 2,8 miljoner svenskar i åldern 15-79 år bowling minst en gång om året. Om man lägger till alla ungdomar under 15 år lär det handla om långt fler än tre miljoner. 200 000 personer uppgav dessutom att de spelade mellan 7-12 gånger per år.

----------------------------------------------------------------------------- FAKTA ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tider
Lördag 3/3
Fyra kvalstarter med första start kl. 09.00, därefter 12.30, 16.00 och 19.30.
Lördagens spel beräknas vara färdigspelat vid 22-tiden.

Söndag 4/3
09.00 De 8 bästa damlagen och 12 bästa herrlagen spelar vidare på söndagen med början klockan 09.00. 14.00 inleds stegfinalen för damerna då lag med placering 3 möter lag placerade 2. Vinnaren i den matchen får sedan möta lag placerade 1 i en match om första pris och titeln Svensk Mästare.
Herrarnas stegfinal börjar ca 16.10 och då med motsvarande upplägg som damerna.
Prisutdelning
Fototillfälle direkt i anslutning till prisutdelningen: Lena Baastad, kommunstyrelsens ordförande i Örebro får coachning av guldmedaljörerna för att själv kunna slå en strike.

Strike & co, Örebro http://orebro.strike-co.se/dynamic/startsida.asp
Strike på Google Maps: http://goo.gl/pHQ2y

Örebro - Sveriges bästa idrottsstad
Örebro utsågs 2011 av SVT Sportnytt till Sveriges bästa idrottsstad. Juryn, som bestått av SVTs sportredaktion och tittare runtom i landet, placerar Örebro som nummer ett utifrån en lista på 25 städer med motiveringen:

"Örebro är Sveriges sjunde stad till folkmängd men bäst av alla när det gäller idrott! Cupmästare i damfotboll, lilla silvret i herrfotboll, kvalseriehockey, toppbasket, innebandy, volleyboll och från hösten handboll i damernas elitserie och i herrbandyn nådde man kval till eliten. Örebro har toppidrott i alla de stora sporterna. Motorstjärnor som Markus Eriksson, Richard Göransson, Fredrik Ekblom och Fredrik Lindgren är även de från stan. Örebro fick 14 10-poängare, ytterligare 22 jurymedlemmar hade dom topp 3 och bara 1 av 50 lämnade de utanför topp 10. En överlägsen vinnare! Örebro är Sveriges bästa idrottsstad!"

Mer info:
Örebro är Sveriges bästa idrottsstad – Nyhetsartikel på Örebrokompaniets webbplats: http://www.orebrokompaniet.se/Hem__.html/lid/146633
Örebro – årets bästa idrottsstad – Nyhetsartikel på Sportnytts hemsida på svt.se:http://svt.se/2.21335/1.2463029/sveriges_basta_idrottsstader_3-5

Bowling
Svenska Bowlingförbundet -  www.swebowl.se
Sveriges Bowlinghallars Förbund  -  www.sbhf.se
Bowlingkanalen – www.bowlingkanalen.se
Bowlstream – www.bowlstream.se
Professional Bowlers Association  -  www.pba.com

Örebrokompaniet
Örebrokompaniet är Örebros marknadsföringsbolag med uppgift att leda och samordna marknadsföringen av platsvarumärket Örebro.
Inför Bowling-SM jobbar vi med marknadsföring och pressfrågor.
Örebros officiella upplevelse- och turistportal: www.orebrotown.com

Peter Lagerros, arrangör
BK Fight