Det här är OpenART Kids!

Florentijn Hofmans stora verk ”Big Yellow Rabbit” som låg på Stortorget i Örebro fångade mångas uppmärksamhet sommaren 2011. Men, barnen har hela tiden fascinerats och inspirerats av konsten som visats under OpenART och nu görs en större satsning sommaren 2013 av OpenART, Örebro läns museum och Konstfrämjandet Bergslagen.

OpenART Kids pågår under hela OpenART.:

Öppna visningar med skaparverkstad:
Varje onsdag kl 15.00-16.30 och varje lördag kl 10.30-12.00. Visningen utgår från Open Arts infokub på Järntorget. Vi tittar på konsten på väg genom slottsparken till museet. På museet avslutar vi med eget skapande i skaparverkstan.

Öppen skaparverkstad:
Onsdag-lördag kl 12.00-15.00, 3 juli-17 augusti. Skaparverkstan på länsmuseet håller öppet för alla barn som vill måla och skapa själva efter att ha inspirerats av all konst i staden!

Gå-själv-kit:
Låna en ryggsäck och upptäck konstverken i och utanför museet på egen hand! Våra ryggsäckar innehåller bl.a. en handledning med information om konstverken, ritblock, kritor och förstoringsglas. Ni lånar den kostnadsfritt i museets reception. Alla barn får dessutom en liten present när ryggsäcken lämnas tillbaka.

Aktiviteterna vänder sig till barn i sällskap med vuxen!

Boka visning:
Förskolor och fritids kan även boka kostnadsfria visningar med skaparverkstad under hela sommaren. Läs mer här.

Barnens verk kommer ställas ut vid museet, i en av OpenART-kuberna.

Kontaktpersoner:

Minny Mats, kommunikatör, Örebrokompaniet, 019-21 56 64
Maria Uddén, avdelningschef publik verksamhet, Örebro läns museum, 073-8039533
Anna-Karin Andersson, Konstfrämjandet Bergslagen, 019-250866

Vem sa att samtidskonsten bara berör de initierade kretsarna? Vad händer när vi tar bort väggarna ur utställningssammanhanget och konsten får flytta ut i stadens öppna rum?

OpenART bjuder in till ett annorlunda och öppet koncept att uppleva samtidskonst. Vi öppnar upp och kittlar människor till nya möten. Örebro förvandlas temporärt till en fantasieggande utställning när 70 nationella och internationella konstnärer invaderar staden.

OpenART 2013, 15 juni - 31 augusti.

openart.se, facebook.com/openartsweden, @openartsweden, #openartsweden