Fler svenska och tyska besökare i Örebro under 2012

SCB och Tillväxtverkets statistik över antalet hotellövernattningar i Sverige visar på att Örebro kommun ligger kvar på en stabil nivå runt 260 000 sålda rum. Under 2012 fortsatte svenskarna att öka medan den allmänna minskningen av kontinentaleuropéer märktes av även i Örebro. Undantaget är de tyska besökarna där Örebro går mot strömmen och noterar en stor ökning.

Under 2012 såldes 257 752 hotellrum i Örebro kommun, vilket är en mindre ökning med 0,7%. En liknande ökning har hela riket, +1,1%, medan de städer som är snarlika i storlek har en varierande utveckling. Linköping och Helsingborg ökar medan Norrköping, Jönköping, Västerås och Umeå alla tappar.

- Kapacitetsutnyttjandet, alltså antalet sålda hotellrum i förhållande till den totala volymen, i Örebro är fortsatt mycket högt och var under 2012 hela 60,2%. Det är fortsatt en av de allra högsta siffrorna i hela landet, berättar Björn Fransson, turistchef på Örebrokompaniet.

Det totala antalet gästnätter på hotell, vandrarhem och stugbyar i kommunen ökade med 2,5%. Bland de målgrupper som ökat finns svenskarna (+4%), finländarna (+10%), danskarna (+14%) och tyskarna som ökat med hela 28%. Här går Örebro tvärs emot utvecklingen i hela riket där de tyska besökarna minskat med 4%.

- Det är ingen slump. Vi har under många år arbetat målmedvetet mot den tyska marknaden och många av de tyska gästnätterna kan direkt kopplas till aktiviteter som vi genomfört. I augusti ökade de till exempel med 386%!

Det kraftigt minskade antalet besökare från den europeiska kontinenten som hela riket noterat, märks även på marknader som Italien och Storbritannien. Båda är emellertid relativt små marknader för Örebros del. De utomeuropeiska besökarna har även de minskat något, främst besökarna från Kina. Undantaget är USA där Örebro noterat fler besökare.

- Under våren kommer vi att komplettera med närmare statistik som tydligare visar på hur resemönstren har sett ut, avslutar Fransson.

Björn Fransson
Turistchef, Örebrokompaniet