Internationella konstnärer invaderar Örebro sommaren 2013

För fjärde gången arrangeras den internationella konstutställningen OpenART i Örebro. 15 juni öppnas dörrarna till årets upplaga. Utställningen pågår därefter fram till 1 september.

-   Vi fortsätter att ta bort väggarna ur utställningssammanhanget, säger Mats Nilsson, projektansvarig för OpenART. Den här sommaren tror vi ännu fler människor kommer att mötas och beröras av den konst som kommer att fylla det offentliga rummet i Örebro.

Ett sjuttiotal konstnärer och konstnärskollektiv från hela världen kommer till staden för att skapa konst, känslor, möten och överraskande upplevelser. Den fjärde upplagan av OpenART kommer visa att Örebro är en kreativ stad där människor gärna gör något extra för sina besökare. Utställningen är unik i sommarsverige, med sitt internationella utbud och sitt genomslag.

-   2011 märktes en gul kanin ganska mycket och i sommar tror jag hela OpenART kommer märkas ännu mer, säger Lars Jonnson, projektledare för OpenART. Många spännande konstnärer vill komma till Örebro och vara en del av OpenART.

En allt större publik intresserar sig för OpenART och utställningen påverkar bilden av Örebro allt längre bort. I år kommer de att möta konst skapad av konstnärer som är verksamma i världsmetropoler som New York, Paris, London och Berlin. Kaisu Koivisto, Roadsworth, ROA, Numen/For use, Tea Mäkipää och Sego Y Obval är några av de konstnärer som kommer synas i Örebro under OpenART 2013.

- OpenART kommer återigen att slå världen med häpnad säger Mats Nilsson och Lars Jonnson.

Vem sa att samtidskonsten bara berör de initierade kretsarna? Vad händer när vi tar bort väggarna ur utställningssammanhanget och konsten får flytta ut i stadens öppna rum?

OpenART bjuder in till ett annorlunda och öppet koncept att uppleva samtidskonst. Vi öppnar upp och kittlar människor till nya möten. Örebro förvandlas temporärt till en fantasieggande utställning när 70 nationella och internationella konstnärer invaderar staden.

OpenART 2013, 15 juni - 31 augusti.

openart.se, facebook.com/openartsweden, @openartsweden, #openartsweden

Minny Mats