Internationellt toppmöte till Örebro 15-16 november

Tisdagen den 15 november och onsdagen den 16 november samlas försvarsministrar och representanter för 13 länder - Sverige, Danmark, Norge, Island, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien och USA - i Örebro för att diskutera gemensamma säkerhetsfrågor och ökat samarbete på försvarsområdet skriver Försvarsdepartementet i ett pressmeddelande, 8 november 2011.

- Det här stärker oss verkligen i vårt arbete på den internationella marknaden och är ett kvitto på Örebros höga klass som mötesdestination, säger Pernilla Körberg Törnqvist, Chef för Örebro Convention Bureau.

Sverige är för närvarande ordförande i det nordiska försvarssamarbetet Nordefco och är därför värd för tre olika möten under de två dagarna på Örebro Slott. Det är dels ett nordiskt försvarsministermöte, ett nordisk-baltiskt möte och dels möte med Northern Group, där de flesta länder i Norra Europa med Östersjö- eller Nordsjö- och Atlantkust ingår. USA kommer också att delta vid möten inom ramen för det nordisk-baltiska samarbetet.

- Det är roligt att Örebro kan stå som värd för det största försvarsministermöte Sverige haft på mycket lång tid, förutom ordförandeskapet i EU. Det regionala samarbetet i vår region är ett samarbete med stor dynamik, som andra länder i Europa tittar på när de utvecklar sina respektive regionala samarbeten, säger försvarsminister Sten Tolgfors.

Tisdagen den 15 november genomförs både ett nordiskt och ett nordisk-baltiskt försvarsministermöte samt en middag och efterföljande möte med de nordisk-baltiska länderna och USA. Vid dessa tre möten deltar förutom försvarsminister Sten Tolgfors, Norges försvarsminister Grete Faremo, Finlands försvarsminister Stefan Wallin, Danmarks försvarsminister Nick Haekkerup, Estlands försvarsminister Mart Laar, Lettlands försvarsminister Artis Pabriks och Litauens försvarsminister Rasa Jukneviciene. Island representeras av ambassadör Gunnar Gunnarsson. Från USA deltar Alexander Vershbow, Assistant Secretary of Defense.

De nordiska ministrarna kommer att diskutera bland annat ökade försvarssamarbeten, möjligheten att genom så kallad Pooling and Sharing öka försvarens förmågor och effektivitet. Möjlighet till ökat nordiskt samarbete i Afghanistan och veteransoldatfrågor kommer också att diskuteras.

På det nordisk-baltiska mötet kommer man att fortsätta behandla fördjupat samarbete på försvarsområdet och veteranfrågor, diskutera försvarets möjligheter att stödja civil krishantering, samt förändrade hotbilder och utmaningar som berör IT-säkerhet och energisäkerhet. I mötet mellan de nordisk-baltiska länderna och USA diskuteras säkerhetssituationen i Europa samt försvarsreform.

Onsdagen den 16 november träffas ministrarna i Northern Group, där även polska statssekreteraren Zbigniew Wlosowicz, Storbritanniens försvarsminister Philip Hammond, Nederländernas försvarsminister Hans Hillen och statssekreterare Christian Schmidt, Tyskland deltar. Ämnen som då diskuteras är den försvars- och säkerhetspolitiska utvecklingen samt frågor kopplat till hur vi genom ökat samarbete ska kunna leverera ökad försvarsförmåga.

Fakta

Örebro Convention Bureau är en icke vinstdrivande organisation som med hjälp av nationella och internationella möten och evenemang bidrar till utvecklingen och marknadsföringen av Örebroregionen. Verksamheten är en del av Örebrokompaniet och finansieras gemensamt av Regionförbundet, Örebro kommun och det lokala näringslivet.

Pernilla Körberg Törnqvist
Chef för Örebro Convention Bureau