Live at Heart trotsar festivaldöden

Med knappt en månad kvar till Live at Heart i Örebro konstaterar arrangörerna Johannes Nilsson och Anders Damberg att det är dags att fördjupa diskussionen om festivaldöden. Själva utökar de sitt program med en dag och känner av ett större intresse än någonsin.

- Det som hänt Peace & Love, Siesta, Hultsfred, Arvika och Sundsvalls Gatufest är tråkigt och har legat som en våt filt över sommaren, konstaterar Johannes Nilsson, arrangör av Live at Heart. Vi måste fråga oss varför dessa festivaler går under trots sina traditioner och vad som händer med städerna, platserna och  regionenerna som förlorar dem.

Samtidigt som några stora festivaler som lockat enorm publik genom åren går i graven arrangeras många mindre festivaler i hela Sverige. För arrangörerna bakom Live at Heart är det viktigt att dela kunskap och diskutera hur musik- och festivalsverige kan utvecklas.

- Jag har en känsla av att vi borde titta mer på alla de små festivaler som arrangeras runt om i hela landet,  menar Anders Damberg, arrangör av Live at Heart. Det spelas ju faktiskt musik i var och varannan buske den här sommaren. Samtidigt som vi pratar om festivaldöden känns det som att det arrangeras fler
festivaler än någonsin tack vara en mängd eldsjälar.

Live at Heart arrangeras i Örebro för fjärde gången. Fyra dagar fyllda av konserter, möten, seminarier och andra evenemang. Ett internationellt musikmöte där branschen möter en ny generation artister. Ett möte där kreatörer möter näringsliv och tillväxtdiskussionen breddas med musiken som utgångspunkt. I antal konserter och artister räknat är Live at Heart Sveriges största musikfestival.

- Vi känner av ett större intresse än någonsin, menar Anders Damberg och Johannes Nilsson. Fler och fler  vill komma till Live at Heart och i år ser vi fram emot ett rekordstort program med konserter, möten och seminarier där svenska och internationella erfarenheter möts. Vi har utökat med en dag för att få plats med allt.

Live at heart i siffror:
• 4000 deltagare
• 300 konserter, möten, workshops och filmvisningar
• 800 artister, kreatörer och talare
• Över 30 scener, salonger och mötesplatser
• 595 kronor kostar biljetten som ger dig hela mötet

Ackreditering för bransch och media:
liveatheart.se/registration

Mer information:
liveatheart.se, facebook.com/liveatheart, twitter.com/liveatheart

Kontaktpersoner:
Anders Damberg, 070-972 12 34
Johannes Nilsson, 076-141 31 53

Live at Heart arrangeras i fyra dagar, 4-7 september. Vi tänker skapa norra Europas största musikälskarfestival, showcase och mötesplats för musikbransch och artister. Ett omfattande program med möten, workshops och konserter. Sveriges svar på SXSW - South by Southwest, Austin, USA? Musiksveriges Almedalsvecka?
Vi kallar det Live at heart.

Anders Damberg
Grundare av Live at Heart