Musikbranschen samlas i Örebro för att möta framtiden

Om två veckor kommer Örebro att invaderas av tusentals artister, låtskrivare, beslutsfattare och entreprenörer från musikbranschen. För fjärde gången arrangeras Live at Heart, något som kan liknas vid Musiksveriges Almedalsvecka.

– Vi bygger en stor och unik mötesplats för artister, låtskrivare, producenter och musikbranschen i Örebro, säger Anders Damberg och Johannes Nilsson, grundare av Live at Heart. Här sker en stor mängd personliga möten mellan människor från musikbranschen och artister från olika delar av Sverige, Skandinavien och världen, såväl i som utanför det officiella programmet.

Under Live at Heart samlas människor som arbetar med många olika saker i musikbranschen och andra kreativa näringar. Folk från skivbolag, arrangörer och bokare, agenter, förläggare och andra entreprenörer samsas med beslutsfattare från politik och intresseorganisationer. Alla kommer för att träffas och diskutera viktiga gemensamma frågor, men framför allt för att möta alla de artister som tar plats på över 20 scener och bidrar till ett stort program som faktiskt i sig utgör Sveriges största musikfestival.

– Jag har följt Live at Heart från Danmark sedan 2011 eftersom ett av banden i mitt skivbolag Sound Of Perpetual Astonishment (SOPA) spelat där, säger Lars Kjær Dideriksen, musikmanager från Århus i Danmark. De har berättat så mycket positivt om festivalen, publiken, arrangörerna och Örebro så jag ser verkligen fram emot den här veckan.

Det är möjligheterna att knyta nya kontakter, få inspiration, nya idéer och att göra affärer som lockar.

– Jag vill gärna komma i närmare kontakt med svenska bokare och bokningsbolag och förstås sådana från andra länder också, säger Lars Kjær Dideriksen Kanske kan jag också hitta distributörer, fastän det är tuffa tider.

4000 deltagare kommer ta del av 300 konserter, möten, workshops och happenings som skapas av 800 artister, kreatörer och talare på över 20 olika scener, salonger och mötesplatser under den fjärde upplagan av Live at Heart.

– Vi jobbar hårt för att kunna erbjuda riktigt bra seminarier och möten för de artister, entreprenörer, branschmänniskor och andra besökare som kommer till Live at Heart, säger Anders Damberg och Johannes Nilsson. På dagarna kommer det finnas möjligheter till kunskap och inspiration. På kvällarna går vi ut och kollar morgondagens stjärnor tillsammans. Ingen som kommer till Live at Heart åker härifrån utan ett leende på läpparna och några nya idéer och kontakter.

Ackreditering för bransch och media: liveatheart.se/registration

Mer information: liveatheart.se, facebook.com/liveatheart, twitter.com/liveatheart

Live at Heart arrangeras i fyra dagar, 4-7 september. Vi tänker skapa norra Europas största musikälskarfestival, showcase och mötesplats för musikbransch och artister. Ett omfattande program med möten, workshops och konserter. Sveriges svar på SXSW - South by Southwest, Austin, USA? Musiksveriges Almedalsvecka?
Vi kallar det Live at heart.

Anders Damberg
Grundare av Live at Heart