Örebro får en egen designkollektion genom tävling

Örebrokompaniet i samarbete med Svensk Form bjuder in till en designtävling där syftet är att ta fram en unik kollektion av designvaror från Örebro. Kollektionen kommer att lanseras under 2013 under namnet Pennybridge Collection.

För att ta fram en kollektion av högklassiga designprodukter med Örebrotema och lyfta fram våra kreativa designers i länet bjuder Örebrokompaniet och Svensk Form in till en tävling där formgivare bosatta i eller födda i Örebro län, bjuds in att delta med ett bidrag till en ny produkt till Pennybridge Collection.

Tävlingen pågår under 6 veckor och bidragen bedöms av en jurygrupp bestående av representanter från Örebrokompaniet och Svensk Form Örebro län, Lennart Ekmark f.d. Designchef Ikea/Nu, Senior Adviser i designfrågor åt Ingvar Kamprad.

samt Kerstin Wickman, professor i design och konsthantverkshistoria. Vinnaren presenteras den 22 mars i samband med Promotionmorgon.

-Samarbetet med Svensk form är en viktig kvalitetsstämpel för vår kollektion, säger Jenny Blåder, turistinformatör på Örebrokompaniet och ansvarig för Pennybridge Collection.

-Jag tycker att det är ett bra initiativ av Örebrokompaniet att lyfta fram länets formgivare och designers, säger Jonas Linder, ordförande i föreningen Svensk form i Örebro län.

Den nya kollektionen kommer att finnas till försäljning via Örebrokompaniets kanaler, bland annat via turistbyråerna, besöksportalen www.orebrotown.com och säljas in till företag som gåvor till kunder och medarbetare.  Varje år ska en ny produkt läggas till kollektionen.

_________________________________________________________________________________________________________________________________

Fakta

Svensk form som grundades 1845 är världens äldsta designorganisation och är en ideell medlemsförening med ett uppdrag från regeringen att främja svensk design, både  nationellt och internationellt. Svensk form i Örebro län samlar för närvarande 130 verksamma designers, konsthantverkare, arkiteketer, illustratörer, textilkonstnärer och andra formgivare.Läs mer på www.svenskform.se

Jenny Blåder