Pride regnbågsfärgar Örebro

Idag torsdag inleds Örebros Pridefestival för andra året i rad. Det kommer bli en fullspäckad helg med bl.a. seminarier och roliga happenings, alla med samma och viktiga syfte: att upplysa och diskutera HBTQ-Frågor och normer i det svenska samhället. 1971 arrangerades den första pride-demonstrationen i Sverige här i Örebro, i år är det andra året i rad som Pride-festivalen arrangeras av Örebro Pride.

Förutom klassiska programpunkter som härliga partykvällar och en färgsprakande parad blir det en hel del annat spännande. Projektledaren och grundaren Anna Örenius tipsar om fem programpunkter som man inte får missa.

1. Konsert: "En sång om livet".
    Stockholms Gaykör med flera bjuder oss på skönsång och magisk underhållning. Konserten är ett samarbete mellan Örebro Pride, Svenska Kyrkan, Sensus, HOMAN, Riksförbundet EKHO och Nerikes Allehanda.
    Fredag 30 augusti kl 18.00 på Örebro konserthus.
  1. Gröndahl – Rätten till asyl i teori och praktik.
    Aino jobbar som jurist på RFSL, och som offentligt biträde åt asylsökande hbtq-personer. Hon har skrivit examensarbetet och RFSL-rapporten "Asylprövningen vid flyktingskap på grund av sexuell läggning".

Lördag 31 augusti kl 14.00 – 16.00 i Repsalen, Örebro konserthus
  1. Regnbågsparad
    Förra året deltog 1000 st stolta paraddeltagare som dansade genom Örebro Stad, i år är det dags igen, är ni redo?
    Lördag 31 augusti kl 19.00 – 20.00. Samling utanför Scandic Grand och avslutning i Stadsparken.
  1. Prideshow vid Stadsparkens stora scen!
    Gäster såsom Friskis&sSvettis, Gabriel Forss & One Voice, Fashion Pack, Nanne Grönvall mfl! Dessutom utställare i parken. Inget inträde.
    Lördag 31 augusti kl 20.00 – 22.00 i Stadsparken. Fri entré
  1. Det könsneutrala pronomenet hen behövs!
    Hen är ett nyskapat könsneutralt pronomen för en person. Det kan användas när man inte kan eller vill specificera en persons kön. Eva Sundgren beskriver och diskuterar hur hen används och kan användas samt de negativa reaktioner som hen väckt.
    Söndag 1 september kl 13.00 – 14.15 i Konsertsalen, Örebro konserthus

HBTQ-frågor känns mer aktuella än någonsin, särskilt efter uppståndelsen i samband med Friidrotts-VM i Ryssland. Det är viktiga frågor för det svenska samhället och Örebro visar att de är med och stöttar hbtq-samhället och är emot intolerans vad det gäller hbtq-personer .

Örebro är en av ett tiotal städer som tagit ställning med att arrangera sin egen pridefestival och i år är andra året i rad som den arrangeras i Örebro. Örebro Pride är en ideell förening som grundades av Brittinger Örenius och projektledaren Anna Örenius september 2012 med uppgift att arrangera Pridefestivalen varje år. En liten men rolig anekdot är att Örebro har varit en viktig del för Pridens historia i Sverige är att den första svenska pride-demonstrationen skedde i Örebro av lokala föreningen Gay Power Club, den 15 maj1971.

Idag 42 år senare är förhoppningen att så många som möjligt vill vara med och delta på en festival i Örebro för ett mer acceptabelt samhälle.