Susanna Hedin designar för Örebros profilkollektion ”Pennybridge Collection”

Formgivare med Örebrobakgrund deltog under februari i en designtävling utlyst av Örebrokompaniet i samarbete med Svensk Form. Syftet med tävlingen är att ta fram en unik kollektion av designvaror med Örebrotema och lyfta fram länets kreativa formgivare. Kollektionen kommer att lanseras under 2013 under namnet Pennybridge Collection och kollektionens första formgivare är utsedd.

Susanna Hedins vinnande bidrag ”Ett mönster – tusen möjligheter” utsåg av en enig jury till vinnare. Mönstret med sin grafiska enkelhet gav en snygg designad bild av en av Örebros främsta sevärdheter – Svampen!

– Flexibiliteten och de stora kombinationsmöjligheterna är oerhört viktig när vi tar fram nya produkter, kommenterar Jenny Blåder, projektledare för Pennybridge Collection och inköpsansvarig på Örebrokompaniets turistbyrå

Juryns motivering:

Susanna Hedin har med grafisk enkelhet skapat ett snyggt och elegant mönster av en av Örebros främsta symboler - Svampen. Känsligt tecknad med fina linjer ger mönstret betraktaren möjlighet att njuta av hur ett vattentorn från femtiotalet och en av Örebros mest kända sevärdheter också blivit inspiration till design och formgivning med hög kvalitet. ”Ett mönster – tusen möjligheter ”ger oändliga kombinationsmöjligheter och stor flexibilitet som är oerhört värdefullt när vi tar fram nya produkter.

Jag ville skapa en produkt med fokus på Örebro, som andas kvalitet och som tilltalar både besökare och oss Örebroare.

Susanna Hedin lever och verkar i Örebro som hon berättar är hennes barndoms- och ungdomsstad. Hon är sedan många år aktiv i Örebro läns slöjdförening och hon beskriver slöjden och Örebro som en naturlig del av hennes liv. Färgen är genomgående i hennes arbeten som rör sig inom det textila och hon har en svaghet för tråden/linjen. Susannas önskan med sitt bidrag ”ett mönster - tusen möjligheter” där Svampen står som motiv var att få fram en produkt med fokus på Örebro som andas kvalitet och funktion. En önskan fanns också om en produkt som inte bara tilltalade besökare utan även Örebroare.

– Otroligt kul! Det är nu det intressanta börjar, hur kommer produkten att mottas under sommaren, vad blir resultatet på längre sikt, blir det en fortsättning? Det ska verkligen bli roligt att få se mitt mönster i en större upplaga, svarar Susanna på frågan om hur det känns att vinna designtävlingen.

Jurygruppen, som hade att ta ställning till 16 olika bidrag, bestod av representanter från Örebrokompaniet och Svensk Form Örebro län, Lennart Ekmark, f d designchef IKEA, numera Senior Advisor i designfrågor åt Ingvar Kamprad samt Kerstin Wickman, professor i design och konsthantverkshistoria.

– Jag är imponerad av det stora engagemang och den kreativitet som genomsyrar bidragen. Det är många intressanta och spännande idéer som har visats upp och det märks att det finns många redan påbörjade tankar att skapa produkter med konstnärlig nivå som förknippas med Örebro, säger Jenny Blåder, projektledare för Pennybridge Collection och inköpsansvarig för Örebrokompaniets turistbyrå.

Hedersomnämnanden fick

Joannas Erikssons bidrag "Pop Up Teater" är en fantastisk idé av ett pedagogiskt och lärande material som genom grundlig research, läckert ritade bilder och mycket trevligt skriven text blir en överraskande produkt för både barn och vuxna. Finessen att vika ihop, sätta på frimärke och skicka iväg ger stora möjligheter för Örebros namn att flyga ut i världen.

Kaipa Gunillas Ericssons bidrag reflexväst "Vi syns i Örebro" visar på ett mycket kreativt sätt att en vardagsprodukt gjord för säkerhet och ansvar genom sin utformning där reflexerna bildar ett stilrent Svampenmönster och därtill en tilltalande presentförpackning - vips blir ett designat plagg som man vill se och synas i!

Den nya kollektionen kommer att finnas till försäljning via Örebrokompaniets kanaler, bland annat via turistbyråerna, besöksportalen www.orebrotown.com och säljas in till företag som gåvor till kunder och medarbetare.  Varje år ska en ny produkt läggas till kollektionen.

Fakta

Örebrokompaniet: Örebrokompaniet är Örebros marknadsföringsbolag, ägt av näringslivet och Örebro kommun. Läs mer på www.orebrokompaniet.se

Svensk form som grundades 1845 är världens äldsta designorganisation och är en ideell medlemsförening med ett uppdrag från regeringen att främja svensk design, både nationellt och internationellt. Svensk form i Örebro län samlar för närvarande 130 verksamma designers, konsthantverkare, arkitekter, illustratörer, textilkonstnärer och andra formgivare.

Läs mer på www.svenskform.se

Jenny Blåder