Tre kronor väljer Örebro för sin VM-laddning

Det drar ihop sig till nedsläpp i Hockey-VM, som spelas i Sverige och Finland med start den 4 maj. Den 16 april kommer VM-truppen till Örebro för att fortsätta sin uppladdning med bland annat landskamp mot Schweiz på Behrn Arena den 18/4.

Matchen mellan Sverige och Schweiz ingår i turneringen European Hockey Challenge och blir ett genrep inför VM. Det är den enda landskampen på hemmaplan under Tre Kronors VM-läger och en temperaturmätare som bör visa på Tre Kronors formkurva inför VM.

– Det är det stora hockeyintresset i Örebro i kombination med en nyrenoverad Behrn Arena som ligger till grund för Svenska Ishockeyförbundets beslut att lägga landskampen i Örebro, berättar Claes Hallqvist på Örebro hockey. Klubben arrangerar landskampen i samspel med Svenska hockeyförbundet.

Landskampen innebär också den officiella invigningen av den utbyggda ishallen på Behrn Arena. Med större publikkapacitet, fler sittplatser, restaurang, loger, jumbotron och andra bekvämligheter är arenan viktig för den fortsatta satsningen på idrottsstaden Örebro.

– Det är naturligtvis kul att Tre kronor väljer Örebro som uppladdning inför VM. Det befäster stadens position som Sveriges bästa idrottsstad, säger Jimmy Führ, projektledare på Örebrokompaniet med ansvar för Örebros värdskap och stöttning vid stora evenemang.

-------------------------------------------- Fakta och bakgrund --------------------------------------------------------------

Landskampen Sverige-Schweiz 18 april klockan 19.30
Arrangeras av Örebro hockey i samarbete med Svenska ishockeyförbundet.
Matchsamordnare: Claes Hallqvist.

Örebro hockey: http://www.orebrohockey.se/
Svenska hockeyförbundet: http://swehockey.se/

Behrn Arenas ishall
Utbyggnaden av Behrn Arenas ishall har gjorts av det kommunala fastighetsbolaget Örebroporten. Hallens kapacitet har genom utbyggnaden ökat från 4 000 pers. till 5 100 personer i dagsläget. Den nya hallen invigs officiellt den 18 april men färdigställandet kommer att fortgå under våren och sommaren för att vara helt klart inför säsongsstarten i höst. Då kommer hallen att ha en kapacitet på 5 480 pers., varav 3 210 sittande (jämfört med 850 sittplatser innan ombyggnaden).

Örebrokompaniet
Örebrokompaniet är Örebros marknadsföringsbolag med uppgift att leda och samordna marknadsföringen av platsvarumärket Örebro.

Örebros officiella upplevelse- och turistportal: www.orebrotown.com

Örebro - Sveriges bästa idrottsstad
Örebro utsågs 2011 av SVT Sportnytt till Sveriges bästa idrottsstad. Juryn, som bestått av SVTs sportredaktion och tittare runtom i landet, placerar Örebro som nummer ett utifrån en lista på 25 städer med motiveringen:

"Örebro är Sveriges sjunde stad till folkmängd men bäst av alla när det gäller idrott! Cupmästare i damfotboll, lilla silvret i herrfotboll, kvalseriehockey, toppbasket, innebandy, volleyboll och från hösten handboll i damernas elitserie och i herrbandyn nådde man kval till eliten. Örebro har toppidrott i alla de stora sporterna. Motorstjärnor som Markus Eriksson, Richard Göransson, Fredrik Ekblom och Fredrik Lindgren är även de från stan. Örebro fick 14 10-poängare, ytterligare 22 jurymedlemmar hade de topp 3 och bara 1 av 50 lämnade de utanför topp 10. En överlägsen vinnare! Örebro är Sveriges bästa idrottsstad!"

Mer info:
Örebro är Sveriges bästa idrottsstad – Nyhetsartikel på Örebrokompaniets webbplats:http://www.orebrokompaniet.se/Hem__.html/lid/146633
Örebro – årets bästa idrottsstad – Nyhetsartikel på Sportnytts hemsida på svt.se:http://svt.se/2.21335/1.2463029/sveriges_basta_idrottsstader_3-5

Anders Feltenmark, pressansvarig
Svenska ishockeyförbundet
tel. 08-449 04 08
Mobil 070-445 04 08
e-post: anders.feltenmark@swehockey.se

Claes Hallqvist, tävlingsansvarig
Örebro hockey
tel. 08-20 63 10 (direkt/mobil)
e-post: claes.hallqvist@swehockey.se