Bokslutskommuniké 1999

Report this content

pressmeddelande oresa ventures s.a. (publ) bokslutskommuniké 1999 till våra aktieägare ¤ Substansvärde per den 31 december 1999 uppgick till USD 6,55 (SEK 55,70) per aktie, jämfört med USD 6,34 (SEK 51,44) vid utgången av 1998. ¤ Vinsten efter skatt uppgick till MUSD 3,9 (MSEK 32,8), motsvarande USD 0,39 (SEK 3,39) per aktie. ¤ Fortsatt starkt fokus på Polen med 68% av de totala tillgångarna investerade i onoterade tillväxtbolag i Polen. Sjuk- och hälsovård samt distribution fortsätter att vara prioriterade sektorer, vilka svarade för 76% av de totala tillgångarna. ¤ Starkt affärsflöde med MUSD 13,6 i fyra nya investeringar under 1999. ¤ En god utveckling i existerande onoterade innehav med uppföljnings- investeringar om totalt MUSD 18,3 för att stödja den snabba tillväxten. ¤ Medicover, som är marknadsledande inom privat sjuk- och hälsovård i Central- och Östeuropa, fortsätter att uppvisa stark tillväxt med 47.000 anslutna medlemmar i samtliga program vid årsskiftet och mer än en 50-procentig omsättningsökning. ¤ Portföljen av onoterade bolag börjar mogna med en genomsnittlig ålder av något under tre år. Två mindre exits genomfördes under 1999 och ytterligare två exits beräknas ske under de kommande 12 månaderna. ¤ De centraleuropeiska ekonomierna, ledda av Polen, fortsätter att uppvisa en stark tillväxt och integreras steg för steg med Västeuropa. De pågående medlemsförhandlingarna med den Europeiska Unionen understryker väl denna process. Jag är nöjd att kunna rapportera ett resultat för året på MUSD 3,9 (MSEK 32,8). Vårt substansvärde vid årsskiftet uppgick till MUSD 76,9 (MSEK 655), motsvarande USD 6,55 (SEK 55,70) per aktie, en ökning jämfört med USD 6,34 (SEK 51,44) per aktie vid utgången av 1998. Det fjärde kvartalet uppvisade en vinst efter skatt på MUSD 1,2 (MSEK 9,7), främst till följd av en uppskrivning av värden i tre onoterade innehav. Våra administrativa kostnader, inklusive vidarefakturerade kostnader men rensat för en engångskostnad relaterad till en konsultstudie i Polen, uppgick till MUSD 2,72. Detta motsvarar en minskning med 28% jämfört med året innan och återspeglar stängningen av kontoret i Moskva och ett fortsatt kostnadsfokus i organisationen. 1999 var ett år av återhämtning för tillväxtmarknader generellt och speciellt för Centraleuropa. Efter det dystra 1998 med den ryska finansiella kraschen i marknadens minne, är det positivt att se en kraftig ekonomisk tillväxt och växande utländska direktinvesteringar. Framförallt gäller detta i Polen. Denna process underbyggs av framstegen i de pågående medlemsförhandlingarna med den Europeiska Unionen. Intresset för regionens noterade börser har ökat markant, främst i början av det nya året. Trots att ORESA Ventures inte investerar i noterade aktier, är detta en viktig värdemätare på marknadens syn på regionen. Investeringar under året Under året investerades MUSD 13,6 i nya bolag och MUSD 18,3 i existerande innehav. Nya bolag Vi investerade MUSD 5,0 för en 37-procentig andel i United Entertainment Company (UEC). UEC etablerades för att utveckla en kedja av familjeunderhållningscenters i Polen (under varumärket "Atomic Entertainment"). Bolaget har nu öppnat tre centers och de utvecklas väl. Vi investerade dessutom MUSD 3,4 för en andel på 12% i den Tjeckienbaserade drugstorekedjan Drogerie. Vid utgången av 1999 hade Drogerie 84 butiker i Tjeckien och Slovakien. Vidare investerade vi MUSD 2,6 för en minoritetspost i rumänska Brewery Holdings Ltd., vilken idag är den marknadsledande bryggerigruppen i Rumänien. Slutligen har vi gjort ett åtagande på upp till MUSD 2,6 i Motoractive, av vilket MUSD 1,3 hade betalats in vid årets slut. Motoractive är det första oberoende leasingbolaget för fordon i Rumänien. I tabellen nedan framgår samtliga onoterade innehav per utgången av 1999. % av sub- Ägar- Inves Värderi stan t. ng s- Land1 Företag andel, MUSD MUSD värd % et Polen Medicover 95,0 27,3 40,5 52,6 Office Depot 7,4 5,5 6,4 8,3 Bev. H. 4,5 4,5 5,8 Video20,9 United 5,0 5,0 6,5 Entert.37,0 Intersource 15,0 0,5 0,5 0,6 Summa 42,8 56,9 73,8 Tjecki Droxi 12,2 3,4 3,4 4,4 en Baltik Airo 23,0 1,7 1,7 2,2 um Rumäni Flanco 46,0 1,8 2,0 2,6 en Churchill 29,0 0,8 0,8 1,0 BHL 2 2,9 4,3 5,6 Motoractive 47,5 1,3 1,3 1,7 Summa 6,8 8,4 10,9 Ryssla Invacorp 4,1 2,0 1,4 1,8 nd RIG 4,0 2,6 1,3 1,7 Summa 4,6 2,7 3,5 Fonder Fulcrum 2,8 2,3 2,8 3,6 Ukraine 2,1 0,3 0,2 0,3 Danube 2,2 0,5 0,5 0,6 EMESCO - 0,6 0,6 0,8 Summa 7,1 3,7 4,1 5,3 Totalt 63,0 77,2 100,1 1 Den geografiska analysen i denna tabell baseras på respektive bolags huvudmarknad. 2 Ej offentligt. Uppföljningsinvesteringar De mest betydande uppföljningsinvesteringarna gjordes i följande bolag: Vi förvärvade ytterligare 2.355.094 aktier i Medicover, varigenom vår ägarandel i bolaget ökade till 95%1. Betalning skedde genom nyemittering av 2.053.406 aktier i ORESA Ventures. Det totala transaktionsvärdet uppgick till MUSD 11,8. Transaktionen gjordes för att dra fördel av Medicovers mycket starka marknadsposition, den förväntade starka tillväxten för privat sjuk- och hälsovård, särskilt i Polen, samt för att ge oss större flexibilitet och kontroll vid en eventuell exit. Vår nuvarande ägarandel skall anses tillfällig. Vi investerade ytterligare MUSD 2,0 i Office Depot, vilket ökade vår totala investering i bolaget till MUSD 5,5 och ägar-andelen uppgår till 7,4%. Likviden användes till att förvärva en kedja om sex stormarknader i Polen från tyska Divaco. Vi investerade också ytterligare MUSD 1,5 i Beverly Hills Video med syfte att utöka butiksnätet i Polen. Totalt har vi investerat MUSD 4,5 för 20,9% av Beverly Hills Video. Vi gjorde dessutom en uppföljningsinvestering i Brewery Holdings Ltd., en av årets nya investeringar, på MUSD 0,3, varigenom vår totala investering ökade till MUSD 2,9. Likviden används för att förvärva delar av de utestående minoritetsintressen i de tre bryggerier som ingår i Brewery Holdings Ltd. Därutöver investerades MUSD 0,4 i Churchill Media. Likviden används för att accelerera expansionen. Totalt har vi investerat MUSD 1,2 för en 29- procentig andel av bolaget. Avslutningsvis investerades ytterligare MUSD 1,0 i Flanco, vid sidan av MUSD 1,5 från en ny finansiell investerare. Vår ägarandel i bolaget reduceras därigenom till 46,0%. Flanco är återförsäljare av hemelektronik och vitvaror i Rumänien. Likviden används för att vidareutveckla Flancos butiksnät och stärka balansräkningen. Exits Under året avyttrade vi två mindre innehav. Vi sålde vår andel på 28% i Maritime International Inc. för MUSD 1,25, med en vinst på MUSD 0,6. Vi sålde även vår enda direktinvestering i Ukraina till strax över anskaffningsvärdet. Genomsnittsåldern2 på våra onoterade innehav är 2,7 år. Detta skall jämföras med vårt uppsatta mål för innehavstid på 4-6 år och visar en ökad mognad i portföljen. Under de kommande 12 månaderna räknar vi med att genomföra två utförsäljningar. Värdering av onoterade innehav Vi har skrivit upp värdringar i följande bolag: I Brewery Holdings Ltd. med MUSD 1,40, vilket återspeg-lar den starka affärsutvecklingen i bolaget. I Office Depot har en uppvärdering skett med MUSD 0,90 och i Flanco med MUSD 0,20, i båda fallen baserat på en högre prissättning i samband med kapitalhöjningar i bolagen. Vi har omklassificerat innehaven i Imsat, Unirea och Albena till den noterade portföljen och minskat deras sam-manlagda värde från MUSD 1,0 till MUSD 0,4. Detta har balanserats mot vinster i den återstående portföljen av ryska innehav. Vi har dessutom skrivit ned värdet på vår investering i Ukrainafonden med MUSD 0,1, vilket följer rekommendation från fondens förvaltare. I vår resterande portfölj av noterade aktier, viken vi gradvis sålt av under året i linje med marknadens förutsättningar, uppgick vår vinst till MUSD 2,1. Detta har minskats med nedskrivningen på MUSD 0,6 ovan. Vid årets slut uppgick värdet på vår resterande portfölj av noterade aktier till MUSD 2,22. Dessa aktier planeras att avyttras under året om rätta marknadsförutsättningar råder. Vi bokförde en vinst på MUSD 2,59 på de kontrakt, vilka tagits ut för att valutaskydda våra positioner i ryska obligationer under 1998. Dessa kontrakt var nedskrivna till noll vid utgången av förra året. Nyemission I december emitterades totalt 2.053.406 nya aktier till en kurs av USD 5,73 (SEK 48,79) per aktie, som likvid för att förvärva ytterligare aktier i Medicover. Genom denna emis- sion ökade antalet aktier i ORESA Ventures till totalt 11.752.689. Medicover Marknadsutveckling Den underliggande attraktionskraften för investeringar i privat sjuk- och hälsovård i Central- och Östeuropa, framförallt i Polen, har stärkts under året. En omfattande reform av det polska socialförsäkringssystemet inleddes med pensions-systemet. Under det gångna året valde mer än 11 miljoner polacker, motsvarande mer än 75% av den arbetande befolkningen att investera sina framtida pensionsmedel i privata pensionsfonder. Nästa område är sjukförsäkringssystemet, där reformerna under 1999 inletts med att decentralisera finansieringsansvaret till regionala sjukförsäkringsfonder över hela Polen. Dessa lokala fonder mottar sjukförsäkringsavgifter direkt från arbetsgivarna samt ansvarar för upphandling av all försäkrad vård i sin region. Denna sjukförsäk- ringsmarknad kommer att konkurrensutsättas helt och hållet från 2002, då den enskilda individen kommer att ha full valfrihet att välja offentlig eller privat försäkringsgivare. Detta kommer att öppna en mycket stor marknad för privat sjukvårdsförsäkring, vilken har bedömts till mer än USD 3 miljarder per 2005. Medicover 1999 var ännu ett år med mycket stark tillväxt för Medicover. Omsättningen ökade med mer än 50% från MUSD 8,8 för 1998 till MUSD 13,3 för 1999. Polen svarar för närmare 80% av omsättningen. Medlemstillväxten var också god under året och ökade med cirka 50% och närmare 47.000 medlemmar var anslutna i samtliga program vid årets utgång. Medicover fortsatte att investera i att bygga nya vårdcentraler och öka kapaciteten i Polen såväl som i Ungern, Rumänien och Estland. Ett strategiskt beslut fattades dessutom under den andra halvan av året att avsevärt öka investeringstakten i Medicovers internet- och IT-satsning, både avseende system och personal. Vi bedömer att dessa ytterligare investeringar kommer att avsevärt stärka bolagets konkurrensposition under de kommande åren. Det omfattande investeringsprogrammet resulterade i en preliminär EBITDA- förlust för året på MUSD 3,3 jämfört med MUSD 3,5 1998. Bruttomarginalerna upprätthölls och allteftersom kapacitetsutnyttjandet förbättras förutser vi att vårt uppsatta lönsamhetsmål kommer att uppnås. Medicover och internet Styrelsen för Medicover bedömer att det finns avsevärda värden i att utveckla internetrelaterade tjänster inom sjuk-och hälsovårdssektorn, dels för att bättre kommunicera med och serva Medicovers medlemmar och konsumenter, dels genom att förbättra och effektivisera administrativ och viss klinisk verksamhet. Medicover lanserar en ny, avsevärt förbättrad internetsite i mars 2000 (www.medicover.pl). Bolaget arbetar dessutom aktivt med att undersöka möjligheterna att koppla ytterligare tjänster till websiten, såväl för konsumenter som för den professionella marknaden. Internetbaserade lösningar bedöms ha stora möjligheter att effektivisera informationsflöden och processer inom sjuk- och hälsovårdssystemet. Medicover har en stark position i regionen och kan därigenom på ett tidigt stadium vara med i utvecklingen av internetbaserade tjänster inom sjuk- och hälsovårdsbranschen. Likviditet Vid utgången av året fanns likvida resurser på cirka MUSD 8, inklusive existerande kreditfaciliteter. Vi förväntar oss ytterligare likviditet under året genom försäljningar av aktier i onoterade innehav. Makroekonomi Utvecklingen under året har visat att Centraleuropa snabbt integreras med den västeuropeiska ekonomin. De framskridande ansökningsförhandlingarna med Europeiska Unionen förstärker detta intryck. Medan den tjeckiska ekonomin visade en mindre tillbakagång på 0,5% fortsatte både den polska och ungerska ekonomin att visa stark tillväxt under året, BNP växte med 4,1% under 1999 i båda länderna. De senaste prognoserna för 2000 visar på en tillväxt för alla tre länderna på 3-4,5%, vilket klart överträffar genomsnittet för EU. För Rumänien var 1999 ett tungt år där stora amorteringar på utländska lån föranledde viss oro om landets betalningsförmåga. Den rumänska regeringen och centralbanken hanterade dock detta väl och trots att ekonomin under 1999 gick tillbaka med 3,6%, så visar prognoserna för 2000 på en viss uppgång i BNP på 1,5%. Rumänien har nyligen påbörjat de första stegen i ansökningsförhandlingarna med EU och det finns ett starkt politiskt och folkligt stöd för en integration med Västeuropa. Utsikter Vi har en fortsatt tilltro till de branscher vi ända sedan starten fokuserat vår verksamhet på, sjuk- och hälsovård tillsammans med konsument- och distributionsrelaterade verksamheter. Vi tror dessutom att den snabba utvecklingen under de senaste åren i USA och Västeuropa inom IT och internet nu också slår igenom i Centraleuropa. Detta kom-mer att skapa ytterligare möjligheter för attraktiva investeringar och vi bedömer att vi är väl positionerade att aktivt ta del i den processen. Vi bedömer att möjligheterna för attraktiva investeringar kommer att öka både i antal och storlek. Likviditet kommer att skapas, både genom ökande antal industriella köpare och till följd av en snabbare tillväxt på de lokala aktiemarknaderna. Jonas af Jochnick Februari 2000 Redovisningsprinciper och revisorsgranskning De redovisningsprinciper som används i denna delårsrapport överensstämmer med de som används i ORESA Ventures S.A. reviderade årsredovisning. Ovanstående siffror är reviderade. ORESA Ventures årsredovisning 1999 kan beställas från ORESA Ventures N.V, Building O, Drève Richelle 161, B-1410 Waterloo. Den kan också beställas via företagets webbsida www.oresaventures.com ekonomisk information Bolagsstämma 9 Maj Informationsmöte i 10 Maj Stockholm Delårsrapport 3 10 Maj månader Delårsrapport 6 17 månader Augusti Delårsrapport 9 16 månader November oresa ventures s.a. avenue pasteur, 3, l-2311 luxembourg oresa ventures s.a. waterloo office park, building o, drève richelle 161 b-1410 waterloo, phone: +32-2-357 55 00, fax: +32-2-357 55 05 www.oresaventures.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/25/20000225BIT00390/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/25/20000225BIT00390/bit0002.pdf Hela rapporten