Report this content

Framgångsrik exit när Oresa Ventures säljer sitt innehav i rumänska Brewery Holdings till österrikiska BBAG Oresa Ventures slutför försäljningen av sitt innehav i den rumänska bryggerigruppen, som ägs via Brewery Holding Limited, till österrikiska BBAG. Försäljningen sker i samarbete med de övriga aktieägarna Advent International och Jupiter Asset Management. Försäljningen inbringar MUSD 11,3 (MSEK 110) och höjer substansvärdet med MUSD 7 (MSEK 68) eller USD 0,6 per aktie (SEK 5,79 per aktie). Detta motsvarar 8,7% av det rapporterade substansvärdet per 30 september 2000. Oresa Ventures investeringschef Erik Hallgren: - Försäljningen representerar en mycket framgångsrik exit för Oresa Ventures, motsvarande en årlig avkastning på över 100%. Under den tid vi varit engagerade i Brewery Holdings har vi arbetat nära ledningen för att vidareutveckla verksamheten. Brewery Holdings bestod ursprungligen av ett bryggeri i Miercurea Ciuc med en kapacitet på 0,4 miljoner hektoliter och en marknadsandel på 4%. Idag är företaget Rumäniens ledande bryggerigrupp. Försäljningen under 2000 uppgår till 2,4 miljoner hektoliter och marknadsandelen överstiger 19%. För ytterligare information kontakta Investeringschef: Erik Hallgren, telefon +32 475 27 11 70 VD: Fredrik Rågmark, telefon +32 475 75 19 64 Oresa Ventures Oresa Ventures S.A. Avenue Pasteur, 3, l-2311 Luxembourg www.oresaventures.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/19/20001219BIT00990/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/19/20001219BIT00990/bit0002.pdf