ORESA Ventures erbjudande om förvärv av utestående aktier i Medicover framgångsrikt slutfört Det erbjudande som ORESA Ventures styrelse beslutat om har framgångsrikt genomförts och resulterat i att ORESA Ventures nu kontrollerar 95%* av utestående aktier i Medicover. Genom transaktionen ökar antalet aktier i ORESA Ventures med 2.053.998 aktier till totalt 11.753.281 aktier. Efter nyemissionen uppgår substansvärdet till MUSD 76,9, motsvarande USD 6,54 per aktie (ca SEK 54 per aktie). Medicover är Polens största privata hälso- och sjukvårdsföretag och är inne i en kraftig expansionsfas, som även omfattar Baltikum, Ungern och Rumänien. "Vi bedömer att marknaden för privat- och företagsanknuten sjuk- och hälsovård kommer att uppvisa en kraftig tillväxt i regionen. Medicover har en unikt stark position och ett väletablerat varumärke och har därmed de bästa förutsättningar för en fortsatt kraftig expansion. Uppköpet har också gjorts för att underlätta eventuella framtida strukturaffärer i Medicover", säger ORESA Ventures VD Fredrik Rågmark. ORESA Ventures investerar i onoterade expansiva företag i Central- och Östeuropa. Ca 70% av tillgångarna finns investerade i Polen. Av den totala tillgångsmassan på MUSD 86 (MSEK 710) svarar Medicover för MUSD 40,5 (MSEK 334). ORESA Ventures är via SDR (depåbevis) noterade på Stockholms Fondbörs sedan våren 1997. För ytterligare information eller frågor var vänlig kontakta: Fredrik Rågmark, Verkställande direktör, +32-2-357 55 77 Jonas af Jochnick, Styrelsens ordförande, +32-2-357 55 77 * 91,2% med hänsyn tagen till eventuell framtida utspädning från beslutade optionsprogram till ledande befattningshavare i Medicover. ORESA VENTURES Din aktie i Östeuropa ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/10/19/19991019BIT00340/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/10/19/19991019BIT00340/bit0002.pdf