ORESA Ventures lägger bud på utestående aktier i Medicover

ORESA Ventures lägger bud på utestående aktier i Medicover * ORESA Ventures ökar ägandet i sjuk- och hälsovårdsföretaget Medicover, med verksamhet i Central- och Östeuropa. * Oresa Ventures förvärvar engelska THS Partners kunders innehav och riktar samtidigt ett erbjudande till övriga aktieägare om att förvärva deras aktier i Medicover. * Affären genomförs mot bakgrund av Medicovers unikt starka position och väletablerade varumärke i marknaden för privat- och företags-anknuten sjuk- och hälsovård. Oresa Ventures bedömer att denna marknad kommer att uppvisa en fortsatt kraftig tillväxt. Affären görs också för att underlätta eventuella framtida strukturaffärer i Medicover. * Betalning sker via nyemitterade aktier i ORESA Ventures, vars aktier i form av depåbevis sedan 1997 är noterade på Stockholms Fond-börs O-lista. * ORESA Ventures kontrollerar efter affären med THS Partners 79,4% av utestående aktier i Medicover. Affären genomförs via en apportemission i ORESA Ventures där parterna har räknat på senast angivet substansvärde i ORESA Ventures samt bokfört värde på Medicover. Kurserna har satts till SEK 47,0 (USD 5,73) per ORESA Venturesaktie, vilket motsvarar en premie på 17,5% över marknadspriset den 14 september och en substansrabatt på 14,7% räknat på substansvärdet per 30 juni 1999. Medicoveraktien värderas till det bokförda värdet på USD 5,0 per aktie, vilket också var nivån på den senaste nyemissionen i Medicover. Antalet utestående aktier i ORESA Ventures ökar genom transaktionen med THS Partners från 9.699.283 till 10.836.288. Substansvärdet ökar från MUSD 65,131 per 30 juni 1999, motsvarande USD 6,72 (SEK 56,85) per aktie, till MUSD (71,651) motsvarande USD 6,61 (SEK 55,98) per aktie. Om erbjudandet till övriga aktieägare i Medicover accepteras i sin helhet kommer antalet aktier i ORESA Ventures att öka till 12.123.555. Substansvärdet ökar då till MUSD 79,033, motsvarande USD 6,52 (SEK 55,19) per aktie. Transaktionen ska godkännas av ORESA Ventures styrelse. Styrelsen i ORESA Ventures anser att den utspädningseffekt på mindre än 3% som affären ger på nuvarande substansvärde mer än väl kompenseras av den möjlighet till stark värdetillväxt som finns i de förvärvade aktierna i Medicover. THS Partners, som är Londonbaserade och förvaltar drygt SEK 26 miljarder, kommer efter denna transaktion att inneha cirka 10% av kapital och röster i ORESA Ventures. De kommer därmed att bli den tredje största aktieägaren i ORESA Ventures efter Jonas af Jochnick och Oriflame. Fredrik Rågmark VD för ORESA Ventures: - Vi känner en stark tilltro till Medicover och dess framtida värdepotential. Genom denna affär stärker vi greppet om bolaget och underlättar eventuella framtida strukturaffärer. Den potential som finns i marknaden för privat sjuk- och hälsovård i våra marknader är mycket stor. Medicover har byggt upp en ledande marknadsposition i en marknad som står inför kraftig tillväxt. ORESA Ventures får dessutom en stark långsiktig institutionell aktieägare i THS Partners. Cato Stonex, delägare och investeringsansvarig i THS Partners: - Vi tror att de centraleuropeiska ekonomierna, med Polen i spetsen, kommer fortsätta att utvecklas mycket starkt under de kommande åren. Vi tycker att ORESA Ventures är en spännande och attraktiv aktie då den ger oss en exponering mot den onoterade marknaden, vilken annars är svår för oss att nå. Vi har tillsammans med ORESA Ventures varit aktieägare i Medicover sedan starten. Vi har stort förtroende för ORESA Ventures ledning och deras sätt att arbeta och kan genom denna affär få en större position i bolaget och en exponering även mot de övriga onoterade innehaven i ORESA Ventures portfölj. Vi ser på vårt innehav som en långsiktig placering. Vi tror mycket på Medicovers fortsatta värdepotential och har värderat denna affär på ORESA Ventures nuvarande och framtida substans. Vi skulle inte ha bedömt ett kontanterbjudande på samma sätt. För ytterligare information eller frågor var vänlig kontakta: Fredrik Rågmark, Verkställande direktör, +32-2-357 55 77 Jonas af Jochnick, Styrelsens ordförande, +32-2-357 55 77 Din aktie i Östeuropa ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/09/15/19990915BIT00590/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/09/15/19990915BIT00590/bit0002.pdf