Øresund Match Race bygger broar mellan Sverige och Danmark

Report this content

Øresund Match Race bygger broar mellan Sverige och Danmark Näringslivsprofilen Svend Holst-Nielsen: "Øresund Match Race bygger broar mellan Sverige och Danmark" - Øresund Match Race kan bli en av de viktigaste mötesplatserna i brobyggandet mellan svenskt och danskt näringsliv. Jag är mycket glad över att vi nu får ett evenemang med internationell lyskraft. Det säger Svend Holst-Nielsen, danskfödd näringslivsprofil och styrelseordförande i bl a Unilever AB, Lindab och Spendrups. Premiären för Øresund Match Race (ØMR) äger rum den 17-20 juni 2004 utanför strandpromenaden till Malmös exklusiva bostadsområde Västra hamnen. För att möjliggöra tävlingen har strandbottnen muddrats på flera ställen. Tävlingen samlar ett högklassigt internationellt startfält, däribland danske Lars Nordbjerg, nyligen nordisk mästare, svenske Magnus Holmberg och brittiske Chris Law. Magnus Holmberg initierade stortävlingen Swedish Match Cup i Marstrand och Chris Law vann denna tävling 2003. Prissumman i Malmö är 70 000 euro. Seglingarna bevakas av medier från många länder. Nästa Langelinie i Köpenhamn Målsättningen är att Øresund Match Race ska bli ett årligt återkommande arrangemang där Malmö stad och Köpenhamn alternerar om värdskapet. - Vi har inlett diskussioner med Kongelig Dansk Yachtklub. Min förhoppning är att tävlingen år 2006 kan äga rum i Köpenhamn, utanför det nya, centrala bostadsområdet Langelinie. Matchracing är en mycket publik sport och kommer säkert att locka stora åskådarskaror både i Malmö och Köpenhamn, säger Mårten Hedlund, initiativtagare och ordförande i Øresund Yacht Club. Han får medhåll av Lars Karlsson, VD i Copenhagen Malmö Port och styrelseledamot i Øresund Yacht Club. - Farvattnet utanför Langelinie är ypperligt för en seglingstävling av det här slaget. Det visade sig också i samband med prins Fredriks bröllop då en tävling i matchracing hölls just här, säger Lars Karlsson. Øresund Match Race är enligt Svend Holst-Nielsen ett utmärkt tillfälle för näringslivet på båda sidor om Sundet att visa upp sig och medverka till integrationen i regionen. - Integrationen är inte bara en uppgift för politiker och idealister, säger han. Företagen måste i mycket högre utsträckning ta sitt ansvar och bidraga till marknadsföringen av regionens fina utbud av kultur, sport, tryggt boende och rika fritidsmöjligheter. Allt detta är starka argument för att attrahera nya medarbetare och företag som funderar på att flytta eller nyetablera sig. För ytterligare information och bildmaterial, kontakta Mårten Hedlund, mobiltel +46 (0)707-53 11 33. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/08/20040608BIT20590/wkr0006.pdf